• До -50% ОТСТЪПКА на продукти при безсъние, стрес, депресия
    Поръчай сега
  • -25% на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • -20% на продукти ERBOZETA
    Поръчай сега
  • -15% на Шуслерови соли
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Без настинки в студения сезон – полезни съвети за храненето 13.12.2019

    Без настинки в студения сезон – полезни съвети за храненето

    През студения сезон се случва да се разболяваме по няколко пъти – понякога леко и за кратко, друг път – тежко, с реални опасности от усложнения. А дали не е възможно да пропуснем настинките и вирусните инфекции тази зима? Има хора, които десетилетия наред не се разболяват, най-много да се оплачат от някоя лека хрема.

    Възможно ли е да не се разболявате от настинка

    Да. Възможно е. Въпрос е на имунна система. Когато тя е достатъчно силна, може да се справи с вирусната атака. Когато организмът не се разболява, той остава в оптимално кондиция, здрав и силен, със запазени защитни сили. Така както болестта носи по-голяма вероятност от ново разболяване, така и здравето е условие за по-висока устойчивост на инфекциите.  А имунната система е пряко зависима от начина ви на хранене.

    Храните, които помагат

    Пълноценните белтъчини са безусловно необходими за оптималната работа на имунната система. В менюто ви трябва да присъства месо – пилешко, свинско, телешко, агнешко и риба, морски дарове, яйца и млечни. Ако предпочитате растителна храна, комбинирайте внимателно – така че в края на краищата да получавате пълноценен набор аминокиселини. Добър пример са боб с ориз и леща с ечемик.

    Ненаситените мазнини – като зехтина – трябва не само да присъстват в диета ви, но и да имат превес над наситените.

    Въглехидратите предизвикват смесени чувства. Сложните имат запазено място в менюто. Разтворимите и неразтворими фибри са задължителни за здравословното хранене. Освен всичко друго те имат характер на пребиотици и поддържат в добро състояние пробиотичните колонии в стомашно-чревния тракт. Те пък са определящи за имунитета.

    В същото време категорично ограничете рафинираните и бързи въглехидрати – бяло брашно, захар, фруктоза, глюкоза и т. н. Захарта има свойството да стимулира възпалителните процеси и да намалява функционалността на белите кръвни клетки. А те са тези, които унищожават вирусите и бактериите, проникнали в тялото.  

    Витамини, минерали, антиоксиданти и биоактивни вещества доставят на организма ви пресните  плодове и зеленчуци. Някои от тях, като витамин С и цинкът, алицинът в чесъна, флавоноидите  в оранжевите и червените зеленчуци и плодове подкрепят пряко имунната система. В този смисъл изключително полезни са също зеленият чай, билките с адаптогенен характер, подправките, медът.  

    Дали не е мит, че храненето може да ви опази от настинка? Примерно – пилешката супа – заслужена ли е славата ѝ? Преценете сами – пълноценен протеин от пилешкото месо и от застройката с яйца и кисело мляко; витамини и минерали, биоактивни съставки и фибри от лука, морковите и подправките, плътност от фидето и картофа, мазнина от пилето. И всичко това – приятно топло, събужда метаболизма, стимулира имунитета, овлажнява лигавиците на носа и гърлото, докато похапвате с удоволствие.

    Хидратиране

    Става дума както за необходимостта да поемате достатъчно течности, за да може токсините да се елиминирати изхвърлят навън, така и за непрекъснатото овлажняване на лигавиците, от което зависи успешността на локалния имунитет. Когато те пресъхнат,  не успяват да блокират нахлуването на вирусите, които бързо проникват към долните дихателни пътища. Затова топлият чай, освен с богатия си състав, помага и като овлажнява лигавиците.

    Разбира се, съществуват критични ситуации, в които се налага прием на хранителни добавки, но те трябва да се консултират с лекаря ви. Докато пълноценната, буквално осигуряваща ви здраве храна, зависи само от вас!