Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти за здрава коса, кожа и нокти
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на козметика за бебета и деца BIODERMA ABCDerm
    Поръчай сега
  • До 20% ОТСТЪПКА на козметика за коса REVALID
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на продукти TEVA
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Безглутеновата диета – какво представлява и защо не е за всички 28.07.2021

    Безглутеновата диета – какво представлява и защо не е за всички

    Глутенът представлява група белтъци в пшеницата, които осигуряват набухването на тестото и качеството на хляба. С високомодифицираните сортове пшеници от средата на 20-ти век започва да се проявява все по-често така наречената непоносимост към глутена. Тя може да варира от леко неразположение до газове, подуване и болки в корема, главоболие и т. н.

    Цьолиакията пък е сериозно автоимунно заболяване, при което този белтък предизвиква възпаление на чревната  лигавица и силно влошава усвояването на хранителните вещества, води до недохранване и други здравословни проблеми. В подобни случаи най-сигурна мярка за възстановяване на здравето е безглутеновата диета. Тя се прилага също при алергия към пшеницата и глутенова атаксия.

    Какво представлява безглутеновата диета

    Това е хранене, лишено от глутен. Тя изключва от менюто ви пшеницата (всички сортове), ечемика, ръжта, тритикалето (кръстоска между пшеница и ръж), овеса (макар че белтъкът в него не е глутен, той често се замърсява при опрашването).

    Ако ви се налага да изхвърлите глутена от храната си, трудното е не само, че трябва да се откажете от хляба и хлебните изделия – включително сладки и солени лакомства. Продукти с глутен се използват от хранителната промишленост като добавка дори в храни, които по природа не съдържат житния белтък – изделия от месо, зеленчукови консерви, печени ядки, сосове, алкохолни и безалкохолни напитки и т. н. Поставят се даже в някои фармацевтични формули и хранителни добавки. И не на последно място обработката и пакетирането на зърнени храни, които сами по себе си не съдържат глутен, се извършва на линии, на които се обработват и глутенови продукти, и е възможно замърсяване.

    Затова, ако искате да сте сигурни, че храната ви е чиста, то на опаковката ѝ задължително трябва да пише „без глутен“ или Gluten free. Замърсяването може да се случи дори във вашата кухня, затова дръжте продуктите в отделни шкафове и си осигурете отделен тостер и тави за приготвяне на хляб. Като цяло безглутеновата диета е доста по-скъпа от нормалното хранене.

    Кои храни не съдържат глутен

    На практика всички останали храни, без посочените по-горе, не съдържат глутен в непреработено състояние:

  •   зърнени – царевица, елда, ориз, просо, киноа, амарант и други;
  •   от животински произход – месо, млечни, яйца, риба, мед;
  •   плодове, зеленчуци, варива;
  •   ядки и семена
  •   билки и подправки, гъби. 
  • Не съдържат глутен и всички продукти, произведени от тях – масла, брашна, нишестета, консерви, колбаси и т. н. – стига той да не е привнесен допълнително. Затова при внимателен подход при избора на продукти безглутеновата диета може да е много разнообразна и питателна. На пазара се предлагат и житни продукти, от които е извлечен глутенът.

    Рисковете при безглутеновата диета

    Изтеглянето на храните с глутен от храненето носи риск от дефицити на някои  хранителни вещества – витамин D, витамини от група В – включително В12 и фолиева киселина; желязо, цинк, магнезий, калций, фибри и др. 

    Много е важно да се обърне внимание върху факта, че от глутенова непоносимост страдат малко хора и още по-малко – от цьолиакия. Но през последните години безглутеновите диети се превръщат в мода, а изключването на цялата група храни, съдържащи глутен, от менюто на здрави хора по-скоро е вредно. Прокламираните предимства – намалено тегло, подобрено здраве – нямат убедителни научни доказателства, а причинените хранителни дефицити са тежки. 

    Доста от преработените безглутенови продукти са с високо съдържание на мазнини и захари и водят до увеличаване на теглото. Има мнения, че безглутеновата диета, като намалява консумацията на пълнозърнести, увеличава сърдечния риск.

    Спазването на безглутеновата диета обикновено е продължително и за да избегнете рисковете, които носи, провеждайте я под наблюдението на лекаря си и в партньорство с диетолог. Следете нашата колекция био здравословни храни, където можете да намерите подходящи продукти.