Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти за здрава коса, кожа и нокти
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на козметика за бебета и деца BIODERMA ABCDerm
    Поръчай сега
  • До 20% ОТСТЪПКА на козметика за коса REVALID
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на продукти TEVA
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Хормони и хормонална пирамида 27.08.2021

    Хормони и хормонална пирамида

    Дали говорим за здраве или за болест, в края на краищата все стигаме до хормоните. Какво представляват те и как определят състоянието на организма?

    Хормоните и ролята им

    Това са биоактивни вещества, които се произвеждат от специални жлези и изпълняват ролята на химически съобщения. Освобождавани в кръвта, те достигат до прицелните си клетки и задействат процеси на обмяната, на запазването на вътрешното равновесие, на обновяването и развитието на организма ни, на възпроизводството и т. н. Могат да се синтезират в близост до самите клетки, в които предизвикват промени, но могат да се произвежда на едно място, а целевата им клетка да е доста отдалечена.

    Една от най-важните черти на ендокринната ни система е нейната балансираност. Различните хормони взаимодействат помежду си, като взаимно регулират действието си. Недостигът или излишъкът на всеки от тях осезаемо повлиява работата на останалите, водейки до видими промени в самочувствието, поведението и здравето ни.

    Хормонална пирамида

    Сред множество от хормони има няколко, смятани за определящи. Според функциите и взаимоотношенията си те се подреждат в така наречената хормонална пирамида. 

    Инсулин

    Той е в основата на пирамидата. Главната му функция е оползотворяването и регулирането на кръвната захар и запазването на мазнините. Високите нива на глюкоза в кръвта увреждат тъканите и водят до хронични възпалителни процеси, които пък повлияват зле други системи на тялото. На това противодейства инсулинът. Когато обаче той е в повече, съдейства за прекомерно отлагане и съхранение на мастна тъкан, както и за постепенно намаляване на чувствителността на клетките и появата на инсулинова резистентност

    Кортизол

    Когато е с оптимални нива, е полезен, подготвя ни за преодоляване на критични моменти. Има отношение към циклите на съня, регулира кръвното налягане и работата на сърдечно-съдовата система. Но е известен още като хормон на стреса, защото се отделя при напрежение и усещане за опасност. Когато нивата му се запазят постоянно високи, влияе върху нивата на инсулина, на тестостерона и естрогена. Разгражда белтъците, повишава нивото на захарта в кръвта, предизвиква тревожност, повишаване на теглото, постоянен глад, изтощение, сърдечни проблеми.

    Естроген и тестостерон

    Естрогенът (и прогестеронът) и тестостеронът не само оформят външния ви вид – мъжествен или женствен, но отговарят за възпроизводствените ви способности. Имат и още редица функции в телата ни. Във всеки от нас има и от единия, и от другия Въпросът е в различните им пропорции при дамите и при господата. Ако тези пропорции се объркат, променя се към нежелан не само външният вид на човек, но и здравето му.

    Тиреоидни хормони (на щитовидната жлеза)

    Те  са отговорни за регулирането на обмяната, за топлопродукцията и енергийните нива, липидната обмяна и теглото, здравето на костите. Нарушенията в производство им водят до различни нарушения в развитието, намаляване на енергията, умора.

    Взаимовръзките им в хормоналната пирамида

    Четирите нива на хормоналната пирамида са в непрекъснато взаимодействие. Повишеният кортизол повишава инсулина, но намалява отделянето на половите хормони и хормона на растежа. Половите хормони се повлияват от активността на щитовидната жлеза и от своя страна оказват влияние върху кортизола.

    Някои от проблемите на хормоналния дисбаланс се решават с така наречената хормонозаместителна терапия. Тя обаче има своите последици и до нея се прибягва само след изчерпване на всички други методи. Затова пък можете да поддържате хормоните си в равновесие с:

  •   повече движение и физическа активност;
  •   пълноценен сън – около 8 часа;
  •   хранене с по-малко захар и бързи въглехидрати и повече фибри, отказ от бързата храна и празните калории;
  •   въздържане от алкохол и цигари; 
  •   прием при нужда на добавки – витамини С, Е, В комплекс, D3, омега 3 киселини, адаптогени, магнезий, цинк, селен и т. н.