'
  • до -50% на мицеларни води
    Поръчай сега
  • -25% на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • -20% на козметика КАНАДЕРМ
    Поръчай сега
  • до 30% нa слънцезащитни продукти
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Хормони и килограми 14.08.2019

    Хормони и килограми

    За хилядолетната човешка история е много по-характерен недостигът на храна, отколкото излишъкът. Затова организмът ни разполага с различни механизми за натрупване на мастен резерв, а изгарянето му се случва трудно. И точно тези механизми често компрометират простичкото правило, че при изразходване на повече калории, отколкото се приемат, теглото тръгва надолу. Особено когато се намесят хормоните.

    Хормоните сигнализират клетките за започването или прекратяването на различни действия. За оптималната работа на организма те се намират в добре регулирано равновесие. Всяко отклонение от него води до едни или други неблагополучия.

    Кои са хормоните, които най-често повлияват нарастването на теглото?

    Лептин и грелин

    Лептинът е хормонът на ситостта. Когато нивото му се вдигне, мозъкът разбира, че гладът вече е заситен и можем да спрем да се храним. Смята се, че за това са необходими поне 20тина минути от започване на храненето и затова е необходимо да се храним бавно, за да не преяждаме.

    Лептинът се секретира от мастната тъкан. Колкото повече е тя, толкова повече хормон се отделя. Изобилието му води до лептинова резистентност и сигналът от мозъка, че сме се заситили, така и не пристига. Колкото по-пълни сме, толкова повече ни се яде.

    Грелинът, обратно стимулира апетита, като сигнализира, че сме гладни. Произвежда се от стомаха. Когато в него постъпи достатъчно храна, производството на грелин спира, мозъкът казва на тялото, че вече не е гладно. Но върху нивата му влияят много обстоятелства – примерно недоспиването и кафето.

    Инсулин и кортизол

    Това са едни от най-изучаваните хормони.

    Инсулинът се грижи за усвояването на глюкозата в кръвта от клетките. Тя се разпределя най-вече в мускулните клетки, в мастните и малко в черния дроб. Когато прекалявате с консумацията на сладко, кръвната захар рязко се повишава. Производството на инсулин също скача и стимулира клетките бързо да усвоят глюкозата. Рязкото ѝ намаляване отново ви пришпорва да похапнете сладко. Излишната енергия се превръща в мастен резерв.

    Непрекъснатото повтаряне на цикъла и постоянното нарастване на нивата на инсулина правят рецепторите нечувствителни към него. От друга страна – наличният инсулин пречи на изгарянето на вече съществуващите мазнини. Така теглото расте, а намаляването му клони към невъзможност.

    Кортизолът е известен като катаболен (разграждащ) хормон на стреса. Но той разгражда най-вече мускулите.  Намаляването на мускулната маса намалява общото потребление на енергия от организма. Неоползотворената отива за резерв в мастните депа около корема.

    Но това не е всичко. Постоянните стресови условия на живот поддържат високи нивата на кортизола нездрвословно дълго. Опитвате се да компенсирате унилостта, лошото настроение и депресивните състояния с висококалорични сладкиши. Последиците са килограми отгоре.

    Върху трупането на килограми влияят хормоните на щитовидната жлеза и особено колебанията в нивата на половите хормони. Разбира се, има и хормони, които подкрепят поддържането на теглото – хормонът на растежа (соматотропин), адреналинът, адипонектинът.

    Хормоналната система се дисбалансира лесно. Върху нея влияе химическото замърсяване на околната среда, нездравословната храна, недоспиването, преумората, стресът, алкохолът, никотинът, някои лекарства и т. н. Съответно – възстановяването му е въпрос на балансирано хранене, достатъчно сън и почивка, минимизиране последиците на стреса, прием на допълнителни добавки с витамини и минерали, по-малко кафе и др. При нужда можете да разчитате и на препарати, които подтикват, допълват или потискат секретирането на определени хормони. Консултирайте се с лекаря си или с фармацевта си.