Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти при оток, разширени вени и хемороиди
    Поръчай сега
  • 15% ОТСТЪПКА на супер храни DRAGON SUPERFOODS
    Поръчай сега
  • До 35% ОТСТЪПКА на продукти за орална хигиена
    Поръчай сега
  • До 30% ОТСТЪПКА на продукти за цялостна грижа за тяло и крака
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Храни срещу тревожност 12.07.2021

    Храни срещу тревожност

    Повишената тревожност в днешно време съпровожда мнозина. Когато състоянието се обостри и заплашва да срути качеството ви на живот, най-добре е да потърсите терапевт. Но успокояващо във времето действат добрата грижа, промените към един по-активен начин на живот и здравословното, балансирано хранене. Както при повечето здравословни проблеми и при тревожността полезно се оказва менюто с много зеленчуци, плодове, бобови, ядки и пълнозърнести, животински протеини от постни меса.

    На кои храни по-специално да обърнете внимание?

    Мазни риби

    Скумрия, пъстърва, сардини, херинга и сьомга са отличен източник на омега-3 мастна киселина. Eйкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA)

    • регулират невротрансмитерите;
    • потискат възпаленията;
    • подкрепят оптималната мозъчна работа.

    Препоръчителни са 2 до 3 порции седмично, за да усетите спад на нервното напрежение. Рибите съдържат и витамин D, който все повече е сочен като полезен при разстройства на настроението, тревожност и депресия, също и витамини от група В. 

    Яйца

    Яйцата са храна, богата на триптофан, който е изходен за производството на серотонин – невротрансмитер, подобряващ работата на мозъка. Той също е отговорен за контрола на настроението и облекчаване на тревожността, участва в  регулацията на съня, поведението и паметта. В жълтъка се открива добро количество витамин D и витамини от група В.

    Ядки и семки

    Бразилският орех съдържа много селен, витамин Е, полиненаситени мастни киселини. Благодарение на това вкусните ядки подкрепят антиоксидантната защита на организма и намаляват възпалението, а то много често е повишено при тревожност. Недостигът на витамин Е се свързва с депресия.

    Тиквените семки доставят на организма освен селен, също калий, магнезий и цинк. Чрез тях семките повлияват развитието и работата на мозъка и нервите, допринасят за намаляване на безпокойството и стреса.

    Тъмен шоколад

    Тъмният шоколад се отличава с високо съдържание на флавоноиди, магнезий и триптофан. Те помагат за потискане на невровъзпалението и увеличават притока на кръв в мозъка – съответно на кислород и хранителни вещества. Подкрепят контрола върху стреса, подобряват настроението, отслабват симптомите на депресия.

    Плодове

    Те са богати на витамин С и Е, на много флавоноиди и особено на антоцианини и антоцианидини. Биоактивните съставки в тях намаляват стреса и свалят нивата на кортизола (хормон на стреса), улесняват контрола върху безпокойството.

    Зеленчуци

    Зеленолистните като кейл, спанак и салата, тъмните, червени и жълти зеленчуци ви носят огромно количество антиоксиданти, а те пазят здравето на клетките, поддържат оптималната мозъчна функция и намаляват безпокойството, стреса и тревожността.

    Зелен чай

    Характерната за зеления чай аминокиселина теанин преодолява мозъчната бариера, насърчава секретирането на допамин и серотонин, действа успокояващо и намалява тревожността.

    Кисело мляко и ферментирали храни

    Като внася в организма пробиотични бактерии, то стимулира микробиотата, а тя – по все още не напълно ясни механизми – подкрепя здравето на мозъка. Калцият пък понижава нивата на кортизола.

    Ферментиралите храни предизвикват потискащо действие върху хроничното възпаление, за което се смята, че насърчава тревожността и депресията.

    В храната ви нека имат своето място куркумата, канелата, чайовете от лайка и мента, постно телешко и пуешко месо, бобови и пълнозърнести храни. Те не лекуват тревожните състояния, но малко или много ви носят спокойствие и подобряват настроението ви, подобряват качеството ви на живот.

    Ако възможностите ви за разнообразяване на менюто са ограничени, а ежедневието ви е твърде натоварено, опитайте със „Седанам, таблетки“.