• До 40% ОТСТЪПКА на овлажняващи капки за очи
    Поръчай сега
  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на ANTI-AGE козметика SWISS ENERGY
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на хранителни добавки NATURALICO
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Хронично главоболие 21.01.2021

    Хронично  главоболие

    За хронично главоболие се говори, когато продължава около и повече от 4 часа, поне 15 дни месечно за повече от шест месеца. При това може да става дума за болки в главата, обусловени от различни причини и проявяващи се по различен начин. Обединяващото е честотата и продължителността им. 

    Видове главоболие, които най-често се превръщат в хронични 

    Мигрена 

    Тя е неврологично състояние и причинява множество симптоми. Най-честата ѝ характеристика е интензивна, трудно поносима хронична болка в главата. Може да е придружена с проблеми в говора, гадене и повръщане, свето- и звукочувствителност. Има наследствен характер и засяга всички възрасти. 

    Тензионно главоболие 

    То е най-разпространено, засяга всички възрасти и е последица от напрежение и стрес, типичната му продължителност е около 4 до 6 часа. По-скоро е слабо до средно, двустранно, но понякога е доста силно. Страдащите го сравняват с пристягане на главата в обръч. 

    Клъстерно главоболие 

    Силно болезнените пристъпи са на групи от по няколко дневно до едно дневно или пък през ден. Може да се прояви на всяка възраст, но е най-често в младежките години. Острата болка може да продължава до около 2 часа. Усеща се зад или около окото, може да обхване цялата област от челото до раменете. Съпровожда се със свита зеница, сълзене и зачервяване, подуване, увиснал клепач. Може да изпитвате чувствителност към светлината, гадене, възбуда и безпокойство. 

    Hemicrania continua 

    Буквално преведено от латински означава „болка в половината глава“. Болката е силна, постоянна, с променлив интензитет в едната страна на главата или лицето. Може да има сълзене, зачервяване, увисване на клепача на засегнатото око, запушен нос и хрема. Не се знае причината, но се забелязва, че се влошава при физическо натоварване и прием на алкохол. 

    Смесено 

    Най-често заедно се проявяват мигрена и тензионно. 

    Много често при пациенти с хронично главоболие се проявяват съпровождащи психиатрични проблеми – обикновено тревожност и/или депресия.

    Какви са определящите рискови фактори за хроничното ежедневно главоболие 

    Към хронично болки в главата предразполагат: 

    • наследственост; 

    • вече проявена мигрена; 

    • наранявания и травми на главата; 

    • стресови моменти – особено когато водят до недиагностицирана тревожност и депресия; 

    • злоупотреба с болкоуспокояващи месеци наред поне два дни седмично; 

    • кофеин; 

    • инфекциозни и други заболявания; 

    • влошен сън и хронично недоспиване; 

    • затлъстяване и т. н. 

    Конкретните причини за всеки един тип главоболие продължават да не са напълно изяснени.  За сметка на това рисковите фактори се познават добре и значителна част от тях могат да бъдат държани под контрол. Самото това води до контрол върху хроничните болки в главата  и избягване на острите пристъпи. За целта е необходимо да работите в екип с лекаря си, което пък означава, че трябва да намерите лекар, на когото имате доверие. 

    Какво още помага за контрола на хроничното главоболие 

    Едно от най-важните условия за поемане на контрол е да не се самолекувате и да не пиете болкоуспокояващи за повече от два дни седмично. При мигренозни епизоди по-добре приемайте медикамент за предотвратяването им. 

    Лекарят ще ви назначи необходимите лекарства, но това не е всичко, което можете да направите за себе си. Пробвайте релаксираща терапия, когнитивна или други методи. Облекчение носят акупунктурата и масажът. Осведомете се, дали при нужда не можете да използвате азпизал, беналгин, нурофен.

    Задължително е да сте физически активни поне 30 минути дневно съобразно възможностите си, да се храните балансирано и да намалите теглото си. Спрете употребата на кофеин. Постарайте се да промените хигиената си на сън и спете около 7-8 часа на нощ.  Ще помогнат техники за намаляване на стреса. Водете дневник за честотата, интензивността и силата на главоболието, което ще улесни проследяването му. 

    Би могъл да ви е от полза приемът на магнезий, коензим Q10, витамин В2 (рибофлавин) и някои билки (лайка,джинджифил).