• До - 50 % на продукти при безсъние, стрес, депресия
    Поръчай сега
  • -25% на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • До -30% на шампоани при косопад
    Поръчай сега
  • 25% нa SEBOGARD при акне
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Кафето – полезно или вредно е то 26.09.2019

    Кафето – полезно или вредно е то

    Всяка сутрин, малко след като отворят очи, милиони приготвят първата си чашка с кафе. Навикът се е превърнал в ритуал, без който денят не може да започне. Горчивата напитка е част от начина ни на живот, който би обеднял, ако тя изчезне.

    Вечният спор – полезно или вредно е кафето

    Постоянството, с което пием кафе и количествата, които изпиваме, правят въпроса за ползите и вредите от него наистина значим. А отговорите на този въпрос са толкова противоречиви и объркващи!

    Противниците му се позовават на научни изследвания, които сочат, че кафето е виновно за неблагополучия със сърдечната и нервна система, че дразни стомаха, че вреди на организма като цяло и скъсява живота, че е опасно за бременните. Поддръжниците му цитират други актуални проучвания, които установяват намаляването на риска от преждевременна смърт за хората, приемащи между 2 и 4 чаши дневно;  понижаване на вероятността за диабет тип 2; свойството му да потиска растежа на туморните клетки при различни видове рак, да поддържа артериите гъвкави и чисти, да забавя невродегенеративните процеси и да пази от болести като Паркинсон и Алцхаймер и т. н.

    Едни твърдят, че изследванията, сочещи вредността на кафето не са точни и не отчитат множество други фактори, оказващи влияние върху здравето на изследваните. Други контрират, че обикновено ползи доказват проучвания, спонсорирани от компаниите-производителки.

    Кафето съдържа не само кофеин

    Свикнали сме да мислим за кафето като за доставчик на кофеин, който стимулира нервната система и работата на мозъка, разбужда ни и ни тонизира. Разбира се, известна ни е и обратната му страна – когато действието му премине се чувстваме уморени, изтощени и имаме нужда от още една чашка. Някои дори се пристрастяват и при невъзможност да получат поредната доза изпадат в състояние, близко до абстиненция.

    Но кафето съдържа не само кофеин. Освен витамини, минерали и ароматни вещества, то съдържа още множество растителни химикали – мастни и органични киселини, аминокиселини, етерични масла, алкалоиди и други азотни съединения, въглехидрати, минимално количество серни съединения. Някои от тях са полезни, други – не толкова. Впечатляващо е съдържанието му на полифеноли с висока антиоксидантна стойност, както и на хлорогенна киселина.

    Когато в диетата ви плодовете и зеленчуците са малко, но пък изпивате по няколко чаши кафе, може да се окаже, че си набавяте антиоксиданти най-вече от него. Точно те до голяма степен обуславят и общите ползи от консумацията му. Но макар и в ниска концентрация, в чашката ви има и канцерогенни вещества.

    Все пак полезно или вредно е кафето и трябва ли да се откажете от него  

    Еднозначният отговор на този въпрос обикновено е неверен. Как действа напитката на вас лично зависи от много фактори – какво е качеството и съставът на кафето, как е обработвано и съхранявано, преди да стигне до вас, как го приготвяте и с какви добавки го пиете, колко чашки изпивате, как организмът ви разгражда кофеина, пушите ли или не, как се храните, какво е здравословното ви състояние и така нататък, и така нататък.

    От особено значение се оказва как тялото ви преработва кофеина,което пък зависи от един специфичен ензим – CYP1A2. Колкото по-бавно се случва това, толкова повече рискове носи. Тук се крие и обяснението защо един може да пие кафе късно следобед и дори вечер, без да губи съня си, а друг да не може да заспи с часове и при това да получи сърдечен пристъп.

    Дали да пиете или да не пиете кафе, трябва да прецените сами. Ако сте здрави, ако след изпитата чашка се чувствате заредени, бодри и работоспособни без последващи спадове на тонуса и сънливост, продължавайте да се наслаждавате на любимата си напитка. Вариант е да спрете консумацията за един месец и после да решите, дали искате да пиете кафе, или можете и без него. Ако подновите приема на стимуланта, наблюдавайте как се чувствате, преди да вземете окончателното си решение.