• До 30% ОТСТЪПКА на продукти за здрави стави
    Поръчай сега
  • 30% ОТСТЪПКА на серия SEBOGARD козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на продукти ALKALOID
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Как да намалите риска за сърцето си при диабет 08.04.2021

    Как да намалите риска за сърцето си при диабет

    Диабетът рязко повишава вероятността от проблеми със сърдечно-съдовата система. При около 80% от диабетно болните се проявяват различни форми на сърдечно-съдови заболявания – от увреждане на периферните артерии и сърдечна недостатъчност до инфаркти и инсулти. Вече е ясно, че добрият контрол върху диабета надеждно контролира и сърдечния риск. 

    Промяната в начина на живот като превенция на сърцето

    Медицинските специалисти са категорични, че най-сигурната защита срещу сърдечно-съдовия риск при болни от диабет е промяната на начина на живот. Тя:

    • осигурява надежден контрол върху диабета; 

    • държи кръвната захар в приемливи граници; 

    • подходящо средство е за осигуряване на здраве за сърцето и съдовете и добро качество на живот. 

    Наложително е да повишите физическата си активност 

    За да си осигурите естествен контрол върху кръвната захар и холестерола, укрепване и стабилизиране на сърцето и белите дробове и добър ефект за здравето на целия организъм, ви е необходимо определено физическо натоварване. Особено при диагностициран диабет специалистите препоръчват умерени упражнения (като ходене) за минимум 150 минути седмично или по-интензивни за 90 минути седмично. Препоръчителни са аеробните упражнения – ходене, джогинг, плуване, колоездене. Те укрепват сърцето, то изпомпва кръвта по-ефективно и по-добре кръвоснабдява тялото. Не забравяйте, че мускулите са основен консуматор на глюкоза. Кои да са упражненията, посъветвайте се с лекаря си. 

    Регулирайте теглото си 

    Ако то е в препоръчителните норми за възрастта ви, полагайте необходимите усилия да го запазите. При свръх тегло и за диабета, и за сърцето ви е добре да го намалите с около 5 до 7% за една година. За половин килограм месечно е достатъчно да се откажете от 150 калории дневно – това са под 40 гр. захар – около 4 чаени лъжички. Като добавите и калориите, изгорени при правенето на упражнения, без лишения можете да постигнете килограм за месец. Намаление на теглото с до 10% годишно сваля нивата на холестерола, триглицеридите, кръвната захар, кръвното налягане. 

    Разумната диета ще защити сърцето и артериите ви 

    При диабет е необходимо да:

    • консумирате пълнозърнести и други храни с бавно усвоявани въглехидрати – така ще приемате и повече фибри – най-добре до около 30 г на ден; 

    • сведете приема на рафинирани въглехидрати и трансмазнини до минимум; 

    • поддържате наситените мазнини до около 7% от дневните калории (средно 17 гр.); 

    • включите ненаситени мазнини от риба, растителни масла и зърнени; 

    • намалите солта до 2,5 гр. дневно. 

    Накратко – нужна ви е средиземноморска диета – боб, леща, риба, постно месо, птици, ядки, зехтин, много плодове и зеленчуци. Тя ще забави напредването на диабета и риска за сърцето. 

    Контролирайте кръвното налягане, холестерола, кръвната захар и склонността към тромби

    • Кръвното налягане мерете често с подходящ апарат. Системните упражнения, намаляването на теглото, спиране на тютюнопушенето и придържане към подходяща диета ще допринесат за поддържането му в приемливи граници. Ако се налага терапия, приемайте лекарствата редовно. 

    • Холестеролът също се повлиява добре от физическата активност и здравословното хранене. При нужда лекарят ще ви изпише статини. С тяхна помощ ще понижите риска от съдови болести, инфаркт и инсулт. Възползвайте се и от продукти на растителна основа, които понижават холестерола

    • Оптималните нива на кръвната захар са част от контрола на диабета и грижата за здравето на сърцето. Когато намалите количествата на консумираната захар и пълнозърнестите храни са обичайни в менюто ви, част от задачата ще бъде изпълнена. Физическата активност по естествен път стимулира усвояването на глюкозата от клетките. При нужда ще ви назначат подходящи медикаменти. 

    • Приемайте антитромбоцитни формули, ако лекарят ви прецени, че са нужни. Те не позволяват слепването на тромбоцитите и предотвратяват образуването на съсиреци. А това пряко намалява опасността от инфаркти и инсулти. 

    Спрете или поне сериозно намалете тютюнопушенето и алкохола 

    Избягвайте и компанията на пушачи – пасивното пушене е не по-малко опасно за дробовете и сърцето ви. 

    Спете по около 7 – 9 часа на нощ и регулирайте стреса.

    Контролирането на диабета не е лесно, но е възможно. Заедно с него ще регулирате и риска за сърцето и кръвоносната система. В много голяма степен от вас зависи да живеете нормално с добро качество на живот. Започнете веднага!