• До 40% ОТСТЪПКА продукти при кашлица
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на витамини и минерали SUPRAVIT
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Как да облекчим рефлукса 11.12.2020

    Как да облекчим рефлукса

    Пристъпите на киселинния рефлукс са неприятни, когато зачестят влошават силно качеството ви на живот, а крият и сериозна вероятност от възпаление на хранопровода. Случват се, когато клапанът, който отделя стомаха от хранопровода, (езофагеалният сфинктер), не се затваря плътно и стомашни киселини и полусмляна храна се връщат обратно нагоре. Това може да причини толкова силна болка в горната част на стомаха и в гърдите, че понякога се бърка с настъпване на инфаркт. 

    Има множество съвети какво да правите и да не правите, за да предотвратите киселинния рефлукс. И понеже, макар и в условията на КОВИД пандемия, навлизаме в периода на големите празници и обилното похапване, искаме да ви напомним основните правила за избягване или поне минимизиране на рефлукса. 

    Ограничете храните, които го предизвикват 

    Най-често стомашните киселини са следствие на кисели, мазни и пикантни ястия, но много сладките – като меда – водят до същия резултат. Ако още не сте изяснили за себе си, какво ви кара да страдате, имайте едно на ум, когато похапвате: 

    • домати; 

    • суров лук и чесън; 

    • цитруси; 

    • шоколад; 

    • кофеин съдържащи напитки и храни; 

    • алкохол; 

    • силно подсладени и газирани напитки и т. п. 

    Хранете се бавно и не преяждайте 

    Бързото хранене влошава положението поне по две причини: 

    • поглъщате лошо сдъвкана храна, което пък затруднява храносмилането и тя се задържа доста дълго в стомаха; 

    • изяждате неусетно твърде много храна, която препълва стомаха ви и го разпъва, като пречи на нормалното затваряне на езофагеалния сфинктер, а това неминуемо води до рефлукс. 

    Дали сте преяли, защото бързате, или защото, увлечени в разговор, сте пропуснали да забележите колко сте погълнали, или пък сте си го позволили поради изкусително вкусната гозба – резултатът е един и същ – препълване на стомаха и покана за рефлукса. 

    Добър вариант е при чести оплаквания да намалите порциите на основните хранения и да компенсирате с две междинни закуски. 

    Останете прави и в движение след хранене 

    Полягането след хранене позволява на храната да оказва натиск върху сфинктера и създава условия за връщане на киселини в хранопровода. Затова, особено ако често страдате от тях, създайте си навик да се разхождате след обяда и вечерята или да се занимавате с нещо, което изисква да останете прави – поне за около половин – един час. 

    По същата причина лекарите препоръчват да се избягва похапването до 2-3 часа преди сън. Когато рефлуксът пречи на съня ви, повдигнете предните крака на леглото си така, че гърдите и главата ви да са доста над талията. 

    Не прекалявайте с активностите до около три часа след хранене 

    Да се разхождате е едно, да извършвате тежки физически упражнения с пълен стомах е съвсем друго. Ще се убедите сами още след първите случаи. Избягвайте и честото навеждане. Дори при спокоен стомах, ако скоро сте хапнали и се навеждате интензивно – примерно, лъскате пода или плевите цветя, рефлуксът е общо взето неизбежен. 

    Повишеното тегло също е рисков фактор за стомашните киселини. 

    Лекарства без рецепта против гастроезофагеален рефлукс 

    Ако оплакванията ви зачестят, не се лекувайте със сода за хляб. Идете на лекар. Той ще ви каже имате ли нужда от специализирано лечение или ще се справите със спазване на вече споменатите правила и лекарства, отпускани без рецепта. Те са основно три вида: 

    антиациди – носят бързо облекчение, като неутрализират стомашната киселина, не са подходящи за продължителна и честа употреба; 

    Н-2 рецепторни блокери – които намаляват производството на стомашна киселина и осигуряват по-дълго облекчение; 

    инхибитори на протонната помпа – действието им е по-силно от това на Н-2 рецепторните блокери,защото блокират синтеза на солна киселина. 

    Стомашните киселини съвсем не са дребно неудобство, както се смята понякога. Те са знак, че нещо с храносмилането не е наред. Погрижете се за себе си и не позволявайте на рефлукса да вгорчава живота ви. Осигурете си спокойствие  за празниците!