• До 50% ОТСТЪПКА на продукти при възпалено гърло
    Поръчай сега
  • 30% ОТСТЪПКА на серия SEBOGARD на козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на продукти EUCERIN
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Как да подобрите паметта си 29.09.2020

    Как да подобрите паметта си

    Паметта е това, което държи заедно спомените ни – кои сме, как сме живели, кои са близките ни. Ако тя изчезне, изчезва представата ни за самите нас. Затова отслабването ѝ се приема с притеснение, почти драматично. Случва се тя да се влоши и при млади хора, но явлението е по-характерно за напредналата възраст.

    Условието за добра памет и запазени познавателни възможности е здравият, работещ мозък. Съществуват достатъчно изследвания, които доказват, че за разлика от другите органи, които с времето отслабват, обновяват се и се регенерират все по-трудно, мозъкът запазва способността си да се адаптира и променя, да е невропластичен почти до края на живота. Единственото условие е да се запази максимално здравето и функционалността му.

    Затова да подобрите паметта си, означава да поддържате мозъка си активен.

    Учете непрекъснато нови неща

    Дори да се занимавате с най-сложните технологии, в един момент те престават да са предизвикателство за мозъка ви, превръщат се в рутина, в удобна зона на комфорт. Използват се само вече създадени нервни пътища. За да го накарате да се активира, ви трябват нови занимания, които ще го подтикнат да създава нови връзки. Може да е дори нещо значително по-просто. Важното е да е непознато и различно. Принуденият да създава постоянно нови невронни връзки мозък работи оптимално и поддържа отлични когнитивни възможности.

    Бъдете физически активни

    Физическото натоварване стимулира работата на сърцето, сърдечно-съдовата система, белите дробове, а всичко, което е добро за сърцето, е добро и за мозъка. Обогатената с кислород кръв подобрява работата му. Физическите усилия засилват действието на полезните мозъчни химикали и потискат отделянето на стресовите хормони. Активират растежните фактори и ускоряват създаването на нови невронни връзки. Адекватната физическа активност ви помага да подобрите паметта си.

    Спете достатъчно

    За да подобрите паметта си, дайте възможност на мозъка да сортира запомненото през деня, да изхвърли ненужното, да прехвърли важното в постоянната памет. Това се случва по време на дълбоките фази на съня. Затова са ви нужни поне 7 часа сън – пълноценен сън, а не престой в леглото.

    Внимавайте с храната

    Плодовете и зеленчуците ви набавят много антиоксиданти, витамини и минерали, биоактивни субстанции, захари. Отлична храна за мозъка са още пълнозърнестите, ядките, рибата и морските дарове. Включете в менюто си постно месо, млечни, яйца, зехтин, ленено масло, варива и семена и т. н. Не са добри за мозъка рафинираните продукти и по-специално захарта. Не са препоръчителни наситените мазнини, но пък полиненаситените Омега 3 мастни киселини са задължителни. Добавете към ежедневното си меню зелен чай и червено вино – една чаша за дамите и две за господата.

    Общувайте

    Общуването с приятели и близки се оказва по-стимулиращо за мозъка от интелектуалните упражнения. Изследване във Училището за обществено здраве във Харвард установило, че колкото по-активен е социалният живот на изследваните, толкова по-бавно се влошава паметта им. Възползвайте се, ако ви се струва, че ви се налага да подобрите паметта си.

    Научете се да управлявате стреса

    Продължителният стрес убива мозъчните клетки, нанася поражения върху хипокампуса, затруднява запазването на нови спомени и извикването на стари. Управлението на стреса ще ви позволи да подобрите паметта си. Сред начините за това са:

    Медитацията;
    Отказ от многозадачността и съсредоточаването върху една задача;
    Поставяне на реалистични цели;
    Разумен баланс между работа и почивка;
    Даване външен израз на емоциите и чувствата и т. н.

    Да подобрите паметта си означава да подобрите качеството си на живот. Затова усилията си струват. Опитайте!