Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти за гърло
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на козметика REVALID
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на продукти LECOVITA
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Как да подобрите живота си при разстройство с дефицит на вниманието при възрастни 14.11.2022

    Как да подобрите живота си при разстройство с дефицит на вниманието при възрастни

    Разстройството с дефицит на вниманието при възрастните е доста разпространено, засяга от 3% до 6% от населението, но най-често остава неразпознато и недиагностицирано. За него можете да прочетете повече в статията „Разстройство с дефицит на вниманието привъзрастни“. Добрата новина е, че разпространеността му намалява с напредване на възрастта.

    Управлението на състоянието освен лечение включва и подкрепа и обучение на семейството. Особено важно е обучението на пациентите, което им помага да структурират живота си. Вие  можете да живеете по-лесно, като подобрите уменията си за организиране на времето и за подреждане на задачите, като оптимизирате уменията си за общуване и се научите да контролирате поведението си, да повишите самочувствието си.

    Какво можете да подобрите с подходящо обучение?

    Самочувствието

    Постоянните неудачи и провали в училище, в работата, в личните взаимоотношения и критиките на околните водят до лошо самочувствие. Съществуващите техники за повишаването и поддържането му ви учат да признавате постиженията си и промените към по-добро. Те включват отхвърляне на негативните мнения на околните и вашите собствени негативни мисли, учат ви да мислите за себе си позитивно.

    Импулсивното поведение

    Научете се да разпознавате конкретните причини за отключване на импулсивно поведение. Сред това можете да разработите различни стъпки, с които да ги неутрализирате:

    • спрете се и изчакайте дразнителят да отшуми;
    • опитайте се да оцените ситуацията и правилния начин на действие;
    • върнете се по-късно към ситуацията и оценете поведението си. 

    Лошата организация

    Хаотичното ежедневие на хората с разстройство с дефицит на вниманието при възрастните може да бъде структурирано, подредено и успокоено. Ще го направите с разработването на повече ежедневни рутинни процедури – като миенето на зъбите. Научете се да правите списъци със задачи за деня и седмицата и подчертавайте с цвят най-важните от тях. Настройте телефона си да ви подсеща за наближаващия час за среща или тръгване на работа.

    Лошата концентрация

    Осигурете си подкрепяща, приятна работна среда, премахнете поводите за разсейване – работете с гръб към прозореца, на тихо място, всичко необходимо за работа да е лесно достъпно и да не предполага ставане и разхождане. Изключвайте звука на телефона и съобщенията на имейла, докато работите по конкретна задача. Докато работите по една задача, но ви хрумва нещо важно за друга, не изоставяйте първата. Запишете си идеята и продължете.

    Eфективността

    Тя е следствие от организацията и концентрацията върху задачите. Те са проблемни, ако страдате от разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност при възрастните. За да сте по-ефективни:

    • определете крайния срок, до който трябва да свършите с текущата задача, и дръжте часовник до себе си, за да не пилеете повече време с нея;
    • занимавайте се само с едно нещо, многозадачността е твърде надценена, затруднява всички и е кошмарна за хора с дефицит на вниманието и хиперактивност;
    • оценявайте реалистично времето си, казвайте „не“ на нови проекти, когато вече сте поели достатъчно ангажименти, не се претоварвайте;
    • Поставяйте си ясни, краткосрочни цели, които са леснопостижими, но ви дават усещане за успех при реализацията им. По-големите и по-дългосрочните разделяйте на подцели, изискващи по-кратки периоди от време.

    Ролята на близките

    Помощта от семейството е много важна. Близките ви могат да насърчат както задълбочаването на разстройството с дефицит на вниманието и хиперактивност, така и да помогнат за намаляване на симптомите. Те могат да ви подкрепят при създаване на структурата на ежедневието, да ви напомнят за важни задачи и събития и т. н.

    Постепенното овладяване на вниманието, концентрацията и организираността, научаването да се справяте с импулсивността и хиперактивността са добър старт за подобряване на социалните взаимоотношения, отношенията в брака, управлението на парите, стила на шофиране и т. н.

    Немедикаментозните подходи са достатъчни за контролиране на състоянието на разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивността при възрастни в по-леките случаи. При по-тежките е необходимо медикаментозно лечение.

    Проблемът е, че човек трудно може да се справи сам. Потърсете специалист по психично здраве, който е профилирал в лечението на разстройство с дефицит на вниманието и хиперактивност при възрастни. Той ще ви помогне да се справите и да нормализирате живота си.