• До 40% ОТСТЪПКА на овлажняващи капки за очи
    Поръчай сега
  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на ANTI-AGE козметика SWISS ENERGY
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на хранителни добавки NATURALICO
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Как да се справим с депресията по време на пандемия 21.01.2021

    Как да се справим с депресията по време на пандемия

    Пандемията от КОВИД-19 скоро ще направи година. Това е година на психологически натиск, стрес, страх и притеснение, в което живеем всички. Изследванията сочат неколкократно увеличение на депресиите спрямо 2019 година в световен мащаб.

    Какви са признаците на повишения стрес през последните месеци

    Според специалистите е напълно нормално в тези условия да живеем в състояние на повишена тревожност, която пък често води до депресия. Тя се изразява в:

    ·  страх и притеснение – за здравето, нашето и на близките ни, за работното място и финансовото състояние, за децата и образованието им, за достъпа до медицински услуги при нужда и т. н.;

    ·  усещане за мъчителна самота и изолация;

    ·  промени в съня и храненето (както намаляване, така и неконтролируемо увеличаване);

    ·  проблеми с вниманието и концентрацията;

    ·  изостряне на хроничните заболявания;

    ·  влошаване на психичното състояние и ескалиране на вече съществуващи заболявания;

    ·  увеличаване на тютюнопушенето, приема на алкохол и стимуланти и т. н.

    При различните хора симптомите на напрежение, тревожност и стрес, депресия се проявяват по различен начин в зависимост от финансовата сигурност, подкрепата на близки и приятели, на общността. Определящи са индивидуалните особености на нервната система, наследствеността, общото здравословно състояние, степента на риск при заболяване с КОВИД-19 и т. н. Много уязвими са малките ученици и тийнейджърите, за които постоянно се повтаря, че разнасят заразата и са виновни за увеличената заболеваемост.

    Как да разпознаете депресията

    Важно е да умеете да разпознавате депресивните състояния – независимо дали у близките си, или у себе си. Колкото по-дълго ги неглижирате, толкова повече те се задълбочават и стават по-трудни за преодоляване. Депресията се характеризира с:

    ·  апатия и загуба на интерес към дейности, които винаги са ви носили радост;

    ·  загуба на смисъл;

    ·  загуба на перспектива и безнадеждност;

    ·  негативизъм;

    ·  самоубийствени мисли и т. н.;

    Всеки има мигове, в които изпада в подобни състояния, но те са преходни и отшумяват бързо. Ако обаче се задържат твърде дълго – примерно повече от две седмици, дори месеци – може би е време да поговорите с някого, да потърсите специализирана помощ. Призивите и самоубеждаването „Стегни се, нищо ти няма“ не помагат.

    Как да се противопоставите на тревожността и депресията

    Най-доброто, което можете да направите за себе си (и за близките си) е да държите депресията далече от себе си. Опитайте в тревожните  и напрегнати времена максимално да запазите обичайния си начин на живот.

    Следвайте нормалния си дневен график

    Това значи да лягате и ставате в обичайното за вас време. Да поддържате личната си хигиена и режима на хранене, да не превръщате пижамата в единствената си дреха. Дори ако сте останали без работа, намерете занимания, които ще ви ангажират и ще ви създават усещане за цел и смисъл. Всеки има неща, които винаги е искал да прави, и за които не му е стигало време. Структурирането на деня подкрепя усещането за порядък, за нормалност и внася спокойствие.

    Продължете да общувате

    Връзката с близките и приятелите е тази, която до голяма степен определя личността ни. Дори когато това не може да се случва физически, технологиите дават възможност да сме в постоянен контакт с важните за нас хора. Видеовръзка, телефонен разговор, чат, онлайн срещи осигуряват жизнено важното усещане за свързаност. Особено наложително е да  поддържате контакт, когато усещате симптомите на депресията.

    Движете се

    Колкото по-малко ви се иска да правите каквато и да било, толкова по-важно е да сте физически активни. Има много начини за това дори без да излизате от къщи. Гимнастика, упражнения с тежестта на тялото, разучаване на танци облекчават депресията почти толкова добре, колкото и антидепресантите. Достатъчно е да си наложите да ги правите редовно.

    Бъдете благодарни

    Дори когато в един момент се чувствате безкрайно зле и ви се струва, че винаги е било така и винаги ще бъде, помислете честно. В живота ви със сигурност има светли моменти, за които да благодарите. Освен това винаги има хора, които точно в този момент са в по-лошо положение от вашето. Благодарете, че не сте на тяхно място. Самият акт на благодарност ви кара да се чувствате по-добре, дава ви надежда за промяна, което е едно от условията да се измъкнете от депресията.

    Заемете се с релаксиращи практики

    Може да е йога, медитация, дихателни техники. Но понякога дори няколко минути с любимата музика или албума с репродукции, разходката в парка може да помогне. Трябва само да съберете сила и енергия да започнете. Тук можете да включите и ограничаването на новините, и ровенето в социалните мрежи. Един път на ден да се информирате за последните новости е напълно достатъчно. Създайте си техники за откъсване от катастрофични мисли, подхранващи депресията. Мислете за днес и утре, а не за далечното бъдеще.