• До 40% ОТСТЪПКА на продукти за интимна хигиена
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на BIODERMA Серия NODE
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика NUXE
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Как да се справим с нарастващата тревожност по време на коронавирус 15.05.2020

    Как да се справим с нарастващата тревожност по време на коронавирус

    Преживяхме два месеца извънредно положение заради коронавируса с невиждано ограничаване на всички човешки активности и свободи. Стояхме си вкъщи, изолирани и без да се срещаме с близки и приятели през една шеста част от годината. Някои загубиха работата си, други се принудиха да работят от къщи и за повечето от нас доходите чувствително намаляха. Гледахме и слушахме тревожно, как за броени дни заради COVID-19 най-мощните държави изпадат в безизходица и погребват хиляди граждани дневно. Нормално е да ни дойде в повече.

    Защо нарастват депресивните състояния и тревожността

    Въпреки че извънредното положение във връзка с COVID-19 отмина и мерките започват да се разхлабват, разпространението на коронавируса продължава – заедно с него и несигурността. Затова стресът и напрежението са ни в повече, чувстваме се напрегнати, с повишена тревожност, раздразнителни сме или изпадаме в апатия, връхлетяват ни паник атаки. Най-зле са карантинните и поставилите се в самоизолация.

    Причините, които пораждат тези състояния в момента са известни:

    ·  притеснението да не се разболеете от COVID-19 – вие или близките ви, да не загубите скъп човек;

    ·  опасенията, че ще останете без работа и без доходи;

    ·  несигурността и неизвестността във връзка с коронавирус пандемията;

    ·  продължителното принудително бездействие и изолация;

    ·  невъзможността да останете сами при постоянно пълната къща.

    Първата крачка за преодоляването на психическия дисбаланс и тревожността е да осмислите тези независещи от вас фактори и да приемете състоянието и страховете си. Най-често опитите да ги овладеете, забравите, надмогнете, само ги задълбочават. Просто си кажете – да, страхувам се, тревожността ми нараства, но има реални причини за това и когато коронавирусът отмине, ще изчезне и моята повишена емоционалност и напрегнатост.

    Как да си върнете усещането за контрол

    Установете постоянен ежедневен ритъм

    Това създава сигурност. Запазете максимално режима си от преди COVID-19 – упражнения, хранене, работа и други занимания, сън, почивка. Грижете се добре за здравето си. Живейте с днешните проблеми и радости.

    Организирайте оптимално ежедневието вкъщи 

    Осигурете възможност всеки да може от време на време да се усамотява.

    Не прекалявайте с новините и търсене на информация

    за настъплението на коронавируса по света. Не се поддавайте на конспиративни теории за разпространение на COVID-19. Изберете една новинарска емисия по една надеждна медия и следете само нея. Така ще знаете какво се случва, без да се губите в излишна и често фалшива информация, която засилва тревожността ви.

    Поставете си нови цели и задачи с по-къс хоризонт

    В по-голяма или по-малка степен всички си правим някакви планове – за месец, за година, за много години. Заменете дългосрочните планове със списък с ежедневни ангажименти – максимум до седмица, които реално можете да изпълните.

    Учете нови неща и се усъвършенствайте

    В тези седмици на коронавирус огромен онлайн ресурс е на ваше разположение безплатно. Започнете да учите нов език, овладейте умения, които ще ви направят по-добри професионалисти, научете се да готвите или да майсторите нещо с ръцете си. Гледайте филми, четете книги.

    Отдайте се на хобито си 

    Това е сигурен начин за затихване на тревожността, за постигане на спокойствие и хармония. Професията ви е свързана с публични прояви? Пренесете творческите си изяви в мрежата.

    Практикувайте дихателни техники и медитация

    Дълбокото бавно дишане и продължителното издишване намаляват свръхвъзбудата. Медитацията умиротворява и успокоява, възстановява душевното ви равновесие. 

    Общувайте с близките си вкъщи, с приятелите – по телефона и онлайн. Старайте се коронавирусът и тревожността да не са единствените теми за разговор.

    Потърсете помощ от терапевт, ако видимо не се справяте сами.

    COVID-19 ще отмине. Ще продължим да живеем – с проблемите и радостите си. Не прехвърляйте сегашната си тревожност в бъдещето. Справете се с нея още сега!