Сайтът използва бисквитки.

  • До 30% ОТСТЪПКА на продукти срещу болка в ставите и мускулите
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика SEBAMED BABY
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на витамини и минерали SUPRAVIT
    Поръчай сега
  • Защо Витания?

    Как да се справите с есенната умора и какви са симптомите ѝ?

    17.12.2023
    Как да се справите с есенната умора и какви са симптомите ѝ?

    Есенната умора е непозната за едни, а други страдат много тежко. Тя е реално медицинско състояние и може да се сбърка със сезонното афективно разстройство. Типична е при смяна на сезоните, особено през мрачните и студени месеци. 

    Какви са симптомите на есенната умора? 

    Симптомите на есенната умора варират чувствително и обикновено се преживяват различно. Най-типични сред тях са: 

    • лошо настроение и ниско самочувствие, плачливост; 
    • стрес, безпокойство, раздразнителност; 
    • умора, липса на енергия и мотивация за действие, спад на активността и апатия; 
    • усещане за вина и безполезност, отчаяние, отрицателна самооценка; 
    • самоизолиране и отказ от социални контакти, липса на желание за секс; 
    • по-продължителен сън и трудно ставане сутрин; 
    • объркване, замъглено мислене, отслабени когнитивни процеси; 
    • изострен апетит за сладки и/или мазни храни. 

    Есенната умора напомня началото на депресия, но не е задължително да премине в нея. При повечето хора симптомите са преходни и с постепенната адаптация към сезона изчезват. Идете на лекар, ако продължат повече от 2 седмици. 

    С какви методи да я преборите? 

    Есенната умора се причинява от резките промени в условията на околната среда. Намалената слънчева светлина води до по-високо производство на мелатонин, причиняващ сънливост и умора, внася промени в циркадния ритъм, възпрепятства производството на витамин D, намалява синтеза на серотонин. 

    Добавят се ниските температури и рязко намалената физическа активност. През есенния и зимния сезон пресните плодове и зеленчуци в диетата се заменят с по-тежки и висококалорични храни с по-малко витамини, минерали, фитохимикали и фибри. Възможно е да имате и наследствена предразположеност към есенна умора и сезонно афективно разстройство. 

    Причините, на които се дължи есенната умора, подсказват и начините, по които можете да ѝ се противопоставите: 

    Променете своя хранителен режим 

    Опитайте се максимално да запазите плодовете и зеленчуците в менюто си. Намаленият достъп до пресни компенсирайте с ферментирали и варива като бобовите, с ядки и семена. Грижете се за здравословно балансирано хранене. Не се предавайте пред засилените пориви за сладко и по-мазничко. Не забравяйте да пиете вода и чайове. При липса на охота за храна яжте по-малко, но по-често. 

    Запазете максимално физическата си активност 

    Това ще поддържа тонуса ви. Ще поддържа нивата на серотонина и ендорфините и ще ви върне усещането за благополучие и щастие. Ще укрепи сърдечно-съдовата система и ще стабилизира имунитета ви. Ще контролира естествената склонност през есента и зимата да качваме килограми. Старайте се да сте максимално дълго навън на естествена светлина. 

    Отнасяйте се грижливо към почивката и релакса 

    Въведете строг режим за съня си, лягайте си и ставайте по едно и също време, не си позволявайте да оставате по-дълго в леглото. Не заменяйте летните активности с гледане на телевизия. Опитайте се да усвоите нови техники за релаксация - йога, медитация. Тренировките ще ви донесат отпускане, успокоение на ума и така желаното равновесие. 

    Осигурявайте си ярка изкуствена светлина сутрин, максимално близка до спектъра на естествената - действа добре на есенната умора. 

    Защо да се обърнете за помощ към хранителните добавки? 

    Изобилието на плодове, зеленчуци и подправки от лятото и ранната есен бързо отминава и в мрачните и студени месеци пресните стават труднодостъпни. Наличните са с несигурно хранително съдържание поради дългото транспортиране до нашия пазар и още по-дългото им съхранение. 

    Не случайно този период се свързва с висока вероятност за изчерпване на запасите от витамини и минерали. 

    Поговорете с лекаря си, твърде е вероятно да се окаже добро решение приемът на хранителни добавки - на първо място витамин D, но и B комплекс, C, E, A, K. Той ще се окаже належащ, ако имате отслабена имунна система и освен от симптомите на есенната умора често страдате от настинки и инфекциозни заболявания. 

    Освен витамините ще са ви нужни и минерали - желязо за избягване на анемия, цинк за нормална имунна функция, магнезий за релаксация и намаляване на стреса. 

    Причини да се доверите на онлайн аптека Vitania.bg 

    Vitania.bg е онлайн аптеката на аптечна верига “Витания”, позната на потребителите от години. Всеки ден ние осигуряваме продукти за здраве и добра форма на повече от 3 000 човека. Богатият опит на физическите аптеки е обработен и допълнен от опита ни в онлайн продажбата на лекарства без рецепта, хранителни добавки и билки, хомеопатични препарати, лечебни храни, козметика и т. н. 

    Поддържаме в наличност най-търсените продукти, за да сме ви от полза във всеки момент. Имаме собствен метод за уточняване на най-подходящите изделия според индивидуалните особености на всеки потребител и предлагаме професионална консултация. 

    Осигуряваме ви добри цени и постоянни промоции, които разширяват достъпа ви и до по-висок клас продукти. Обадете ни се! Ще ви помогнем и при есенна умора!