• -20% на козметика SEBAMED
    Поръчай сега
  • -25% на козметика NUXE
    Поръчай сега
  • До - 25 % нa козметични комплекти
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Как да се справите със стреса 20.02.2015

    Как да се справите със стреса

    Обикновено използваме думата „стрес“, когато чувстваме, че всичко ни идва прекалено многo, претоварени сме и се чудим дали може да се справим с натиска върху нас.

    Всичко, което е предизвикателство или залапаха за нашето благосъстояние е стрес. Като цяло стресът е свързан с външни и вътрешни фактори. Външните фактори, това са неща свързани с работата ни, семейството, отношението с другите, предизвикателствата, трудностите и очакванията с които се сблъсквате всеки ден. Докато вътрешните фактори определят способността на организма да отговори на тези външни фактори и да се справи с тях. Тези вътрешни фактори като хранителен статус, общо здравословно и емоционално състояние, както и почивката и количеството сън определят вашата способност за справяне със стреса.

    Когато сме изправени пред предизвикателство или заплаха, тялото ни активира ресурси, за да ни защити с цел да се размине възможно най-бързо или да се преборим с него.

    Когато да речем сме свидетели на някаква ситуация, която възприемаме като заплаха за нас нашето тяло произвежда по-големи количества кортизол, адреналин и норадреналин, което от своя страна предизвиква по-висока сърдечна честота, повишена мускулна готовност, изпотяване и пр. И всички тези фактори ни помагат да се предпазим в опасна ситуация.

    Когато сте под стрес се повишава кръвното налягане, дишането се ускорява а храносмилателната система се забавя, всичко това се отразява зле върху здравето ви. Други признаци за стрес са : напрегнатите мускули, отслабването на имунната система, безсънието, загрижеността, отчуждението, раздразнителност, трудно запомняне и концентрация, повишена употреба на алкохол, цигари, наркотици, проблеми с гърба и пр.

    Повечето хора имат различни тълкувания за стреса . Но това, което е от значение са мислите за ситуациите, в които се намират. Ние имаме навик непрекъснато да преценяваме ситуациите пред които сме изправени в живота. Оценяваме всяка една и решаваме дали е заплаха и как можем да се справим с нея и с какви средства. Ако решим, че необходимите ресурси за ефективно справяне с положението са извън възможностите ни възприемаме това като стресиращо и реагираме с класически отговор на стрес. Ако в такава ситуация решим, че разполагаме с всички ресурси и умения за да се справим с положението, тогава не възприемаме ситуацията като стресираща.

    Как да отговорим на стреса, който оказва негативно влияние върху здравето ни?

    Важното е да знаем, че не всички тълкуваме всяка ситуация по един и същи начин. И не всички разполагаме с еднакви умения за справяне в отделни ситуации.

    Не само отрицателните ситуации се определят за стресиращи. Например раждането на бебе, което се смята за щастливо и положително може отново да предизвика стрес у нас, най-вече заради идеята, че не сме сигурни дали ще се справим ефективно. Всъщност това, което е по-важно от дадено събитие са мислите ни за него. Вашето тълкуване за събитията и предизвикателствата в живота може да определят дали те ще се отразят положително и няма да навредят на здравето ви или обратното. Затова е важно да приемате ситуацията от положителна гледна точка, ако искате да бъдете здрави и щастливи.

    Стресът може да предизвика наистина сериозни здравословни проблеми. Увеличава се възможността за сърдечен удар, аритмия, астма, колит, диабет, депресия, също така може да изиграе роля и при рака на гърдата и още други.

    Как да се справите със стреса?

    Правете упражнения. Те имат благоприятен ефект върху психологическото и физическото състояние на човека.

    Разпределете труда по време на работа.

    Спрете алкохола и цигарите, те няма да ви помогнат за справяне със стреса. Намалете дозите на кофеин също.

    Яжте много плодове и зеленчуци. Уверете се, че имате здравословен и балансиран хранителен режим.

    Не забравяйте да заделяте малко време за себе си. Отпуснете се и се погрижете за собствените интереси.

    Споделяйте с приятелите и семейството, а също и с началниците в работата изразете тревогите и мислите си.

    Потърсете професионална помощ.

    Медитацията, масажът, йогата са известни с това да помагат на хората със стреса. Опитайте някои от тези техники за релаксация.