Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на здрави стави
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на хранителни добавки FORTEX
    Поръчай сега
  • До 30% OТСТЪПКА на лосиони и душ гелове за тяло
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Какви са последиците при високата кръвна захар 08.12.2021

    Какви са последиците при високата кръвна захар

    Високото ниво на глюкоза в кръвта се нарича хипергликемия – висока кръвна захар. Тя може да се случи на всеки – особено при някои заболявания, но е характерна за хора в предиабет или болни от диабет.

    Защо се стига до висока кръвна захар

    Принципно, за кратък период и обратимо, нивата на глюкозата в кръвта се повишават, ако  прекалите с бързите въглехидрати – силно подсладени напитки, сладкиши от рафинирано брашно с много захар, плодови сладка и т. н. Но те също така падат много рязко, което ви кара отново да жадувате за сладко.

    Трайно висока кръвната захар се задържа, когато има проблем с инсулина – хормонът, който управлява усвояването на глюкозата от клетките. Той може да е в недостиг – при диабет тип 1, или рецепторите на клетките, с които се свързва инсулинът, да са с по-слаба чувствителност към него – диабет тип 2. Недостатъчно хормон произвежда и организмът на някои бременни при така наречения гестационен диабет.

    Какви са последиците от хипергликемията

    Когато става дума за леки отклонения и/или инциденти, които бързо се връщат в норма,  няма някакви особени последици. Те обаче може да са знак за състояние на предиабет или развитие на диабет, при които стойностите на глюкозата в кръвта остават трайно високи.

    В такава ситуация последиците за здравето са сериозни:

    • нараства вероятността за изпадане в диабетна кома – поради невъзможността да се използва за енергия глюкозата, организмът разгражда мазнини и белтъчини, при което се натрупват кетони – вредни химикали, които са опасни за живота;
    • настъпва тежка дехидратация поради опитите на тялото да се освободи от високата кръвна захар;
    • увреждат се важни органи и структури – бъбреци, очи, кръвоносни съдове, нервни влакна и т. н.

    По какво ще разпознаете високата кръвна захар

    • Чувствате постоянна жажда, а устата ви пресъхва.
    • Позивите за уриниране са по-чести от обикновено.
    • Изпитвате постоянна умора.
    • Зрението ви е замъглено.
  •   Губите тегло, без да полагате никакви усилия, имате коремни болки.
  •   Страдате от чести инфекции – цистит, млечница, кожни проблеми.
  •   Боледувате често или поне се чувствате като болен.
  •   Дъхът ви мирише на ацетон – поради вече споменатото усилено разграждане на мазнини и белтъчини.
  • Рискови фактори за хипергликемията

    Тя обикновено се свързва с диабет и предиабет, а за важен фактор в тези случаи се смята наследствената обусловеност. Но от повишаване на глюкозата в кръвта сте заплашени също при засилена консумация на захарни изделия, на тестени изделия от рафинирано брашно, при обездвижване и затлъстяване.

    Стресът, някои заболявания и медикаменти също могат да доведат до хипергликемия. Твърде усърдното лечение на хипогликемията (ниски нива на глюкоза в кръвта) понякога обръща нещата в нежелана посока. Зле контролираният диабет най-често е съпроводен с висока кръвна захар. 

    Стойности при нормална и при висока кръвна захар

    Нормата на глюкозата в кръвта се движи между 3,8 mmol/l до 6 mmol/l на гладно. При показатели на гладно между 6,1 и 6,9 mmol/l става дума за предиабет. Над тези стойности вече се мисли за диабет и имате нужда от постоянно проследяване и лечение под контрола на лекаря ви.

    Понякога ще срещнете посочена стойност под 100 mg/dl за кръвната захар на гладно и съответно 100 – 125 mg/dl за предиабет. Това е отчитане на данните по скалата на Американската диабетна асоциация, която е различна от европейската.

    Можете ли да предотвратите хипергликемията

    За да държите глюкозата в кръвта в норма, е необходимо да се грижите добре за себе си и да водите здравословен начин на живот. Това ще рече да:

  •   сведете до минимум храните, които я повишават – захарни и тестени, подсладени напитки;
  •   поддържате тегло около нормата за възрастта и пола ви;
  •   си осигурите повече движение и постоянно физическо натоварване;
  •   прием на подходящи добавки за естествено задържане на нивата на глюкозата в кръвта в норма;
  •   полагате системни усилия за контрол върху диабета, ако вече се е стигнало до там – включително с чайове и хранителни добавки, след консултация с лекаря ви.