Сайтът използва бисквитки.

  • 20% ОТСТЪПКА на козметика BIODERMA
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на продукти FORTEX
    Поръчай сега
  • До 25% OТСТЪПКА на етерични и козметични масла
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Какви са причините за напълняване около и по време на менопаузата 02.11.2022

    Какви са причините за напълняване около и по време на менопаузата

    Около настъпването на менопаузата – най-често между 40 и 50 години – голяма част от жените започват да напълняват. Като една от водещите причини се сочи хормоналната промяна, характерна за периода. И диетите, дори и да са ви помагали до този момент да влезете във форма, вече не помагат.

    Как настъпването на менопаузата се свързва с напълняването

    Процесът на отделянето на последните яйцеклетки, спирането на месечния цикъл и излизането на жената от фертилна възраст е свързан с ясно изразени дисбаланси в нивата на женските полови хормони. Те от своя страна повлияват цялостната хормонална система. Повишават се – например – нивата на грелина, хормона на глада, нарушава се функцията на лептина и други хормони, контролиращи усещането за ситост и апетита.

    През този преход доста от дамите напълняват. При това напълняването вече е от различен тип – жените в детеродна възраст отлагат мазнини на ханша и бедрата, а през менопаузата – около корема. Значителна част от нежеланото тегло се дължи на висцеларната (вътрешна) мазнина, която е значително по-опасна здравето.

    В комбинация с рязкото нарастване на риска от сърдечно-съдови заболявания, диабет тип 2 и други хронични болести, това напълняване е лоша новина.

    Възможно ли е да контролирате напълняването през менопаузата

    Преходът към менопаузата и постменопаузата съвпада с естественото навлизане на жените в друга възрастова група, свързана с

    • постепенно намаляване на физическата активност;
    • намаляване на мускулната маса и увеличаването на мастната тъкан;
    • забавяне на метаболизма.

    Съвкупността от тези фактори плюс евентуална наследствена предразположеност обуславя по-високото телесно тегло, характерно за възрастовата група. Няма как на 50 да тежите колкото на 20.

    Въпреки че не е лесно, е напълно възможно да контролирате напълняването и да задържите теглото в нормата за възрастта и ръста си.

    Основни стъпки за контрол на теглото

    • Постарайте се да навлезете в менопаузата в максимално добра форма, това ще ви помогне да контролирате напълняването.
    • Намалете калориите като компенсация на естествено намаляващата физическа активност и по-малкия калориен разход поради намаляването на мускулатурата.
    • Постарайте се орязаните калории да не се отразят на приема на важните хранителни вещества – протеини, есенциални мастни киселини, витамини и минерали. Опитайте се те да са за сметка на сладкиши, десерти, подсладени безалкохолни напитки, мазни високо преработени храни.
    • Хранете се здравословно – ще рече минимум пакетирани готови храни и максимум цели растителни храни плюс качествени млечни продукти, риба и постно месо. Грижете се да сте добре хидратирани.
    • Бъдете физически активни – упражненията не само подкрепят контрола върху теглото и пазят от напълняване, но се отразяват оздравяващо на целия организъм – ускоряват обмяната, подобряват дишането, тренират сърдечно-съдовата система, подкрепят ставите, костите и двигателната система като цяло, стабилизират нервната система и качествения сън. Тренировките ви е добре да включват и аеробни, и силови упражнения (с тежести и/или ленти).
    • Почивайте си и спете достатъчно – добрият сън влияе добре върху метаболизма и върху хормоните, управляващи апетита. 
    • При първите признаци на прехода към менопаузата се консултирайте с гинеколога си дали хормонозаместителната терапия е подходяща за вас. Предимството ѝ е, че ви спестява всички негативни преживявания, характерни за този период, а не само контролира нарастването на теглото.

    Имайте предвид, че контролът на килограмите преди, през и след менопаузата не е еднократна акция. Необходима ви е трайна промяна в начина на живот, за да се противопоставите на напълняването. Започнете веднага – с рязка промяна или стъпка по стъпка – както ви е по-лесно.