Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти за гърло
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на козметика REVALID
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на продукти LECOVITA
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Какво е диетата DАSH и какви са ползите от нея 11.10.2022

    Какво е диетата DАSH и какви са ползите от нея

    Какво е DАSH диетата, какви са предимствата ѝ, една от многото ли е, на които се приписват чудотворни свойства, и защо да я следваме?

    Кои са основните характеристики на DАSH диетата

    Зад съкращението се крият диетични подходи за здравословно хранене с цел регулиране и предотвратяване на високото кръвно налягане. Основните ѝ белези са

  •   засилената консумация на храни с високо съдържание на магнезий, калий и калций, фибри и протеини;
  •   редуциране на тези, които имат високо съдържание на захари, наситени и транс мазнини, натрий.
  • Нейна задача е да ограничи количеството храна за едно хранене, да се погрижи за разнообразното ви и здравословно хранене и поддържане на нужното съотношение между основните хранителни вещества.

    Същественото за DASH диетата е увеличаване на консумацията на плодове и зеленчуци, варива, ядки, нискомаслени и обезмаслени млечни продукти, птици и риба и ограничаването на преработените храни и мазните червени меса.

    Прилагат се два варианта на лечебното хранене според дневния прием на натрий. В единия той е ограничен до 2 300 мг дневно – средно 1 чаена лъжичка сол. При по-рестриктивната версия натрият е сведен до 1 500 мг дневно. Кой вариант да изберете зависи от настоящото ви здравословно състояние и е най-добре да го обсъдите с лекаря си.

    Работи ли диетата DАSH

    От въвеждането ѝ като средство за борба с хипертонията и масовите незаразни заболявания изминаха 25 години. На нея вече се гледа като на мярка, която може да подобри чувствително общото здраве на населението. Смята се, че само в САЩ стриктното ѝ прилагане може да намали броя на починалите от сърдечни заболявания за 10 години с около 400 хиляди.

    При правилното ѝ прилагане резултатите са налице още след няколко седмици:

  •   понижава се кръвното налягане;
  •   намаляват нивата на лошия холестерол – липопротеините с ниска плътност (LDL), и на триглицеридите в кръвта;
  •   понижава се кръвната захар и се подобрява инсулиновата резистентност;
  •   регулира се теглото при намален калориен прием.
  • Което пък значи, че тя може да се прилага и за лечение на хора с метаболитен синдром.

    За медицинската наука DАSH диетата е неделима част от цялостната програма за контрол върху хипертонията, прилагана през целия живот на пациентите. Смята се, че тя е добро средство за намаляване не само на сърдечносъдовия риск, но и на риска от диабет тип 2, бъбречни заболявания, колоректален рак и пр.

    От какво зависи дали правилно прилагате диетата

    Като цяло DАSH диетата е фокусирана върху диетичните модели, следвани дългосрочно, а не върху отделните хранителни вещества при всяко хранене. Важен за нея е и засиленият прием на антиоксиданти.

    Трудно е да се дават указания за приложението ѝ по принцип. Макар подборът на продуктите да е един и същ, размерът на порциите и честота на приема им зависят от много неща:

  •   от вашето здравословно състояние;
  •   от физическото ви състояние и от натоварването на което сте подложени;
  •   от ръста;
  •   от възрастта и т. н.
  • Ако ви е необходим по-нисък калориен прием, ще трябва да намалите общото количество храна за деня. Важно е обаче да запазите баланса – преобладаващата част от менюто ви да се пада на прясната растителна храна с нисък прием на натрий, мазнини и захари.

    Могат ли здрави хора да се хранят според принципите на DАSH

    Диетата DАSH не изважда от менюто полезни храни, нито е силно рестриктивна по отношение на калориите. Тя няма как да навреди на хората, които не страдат от хипертония. Напротив – като регулира основните жизнени показатели, действа превантивно и пази здравето. Затова, ако на някого от семейството ви се налага да следва хранителната програма за контрол върху високото кръвно налягане, към новия хранителен режим спокойно може да премине цялото семейство. Направете го постепенно, за да бъде преходът по-лек и плавен.