'
  • до -50% на пробиотици
    Поръчай сега
  • -25% на козметика MUSTELA
    Поръчай сега
  • -20% на козметика КАНАДЕРМ
    Поръчай сега
  • до 30% нa слънцезащитни продукти
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Какво представлява плоскостъпието 08.07.2019

    Какво представлява плоскостъпието

    Чували ли сте думата „дюстабанлия“? Тя се отнася за човек с плоско стъпало, а то някога беше причина младежите да не ходят в казармата.

    Какво представлява плоското стъпало

    Човешкото стъпало има надлъжен и напречен свод. Всъщност надлъжните са два, но по-добре е изразен този от вътрешната страна на ходилото – вижда се ясно като дъга от петата към пръстите. Напречният е от кутрето към палеца. Сводовете играят ролята на амортисьори и като пружинират, поемат огромното натоварване върху костите и ставите при движение. Но се случва тези сводове да спаднат и при стъпване стъпалото да ляга изцяло на земята, вместо на петната кост и на ставите на палеца и кутрето. Това е съпроводено с лесна умора и болка, дава отражение на целия двигателно-опорен апарат, провокира дегенеративни процеси в ставите, случва се заради падналия свод да ви болят кръстът и гърбът.

    Смята се, че около една трета от населението е с плоско стъпало.

    Кога се проявява плоскостъпието

    В бебешка възраст сводът не съществува. Той започва да се формира, едва когато детето започне да ходи и да натоварва постоянно ходилата си – около втората годинка. Най-интензивен е процесът между 3 и 4 годинки, после постепенно се забавя и приключва около 10тата година. Това е моментът, в който родителите трябва да обърнат внимание на децата си и периодично да ги водят на ортопед. В това време формирането на свода може да бъде подкрепено със специални ортопедични упражнения, стелки, обувки.

    Само около 5% от плоскостъпието е наследствено обусловено. В останалите случаи то е придобито. При това при болшинството от страдащите се формира още в детска възраст. В зряла възраст се случва по-рядко – примерно поради свръхтегло и претоварване.

    Основни причини за плоскостъпието

    •  Генетични фактори;
    •  рахит, травми, възпаления и др.;
    •  недобре развити съединителни тъкани и мускули;
    •  претоварване на краката – включително от собственото тегло;
    •  неудобни обувки и т. н.

    Симптоми за плоскостъпие

    Забелязва се спадналият свод при стъпване, отпечатъкът е видимо по-широк. Петата е изнесена леко навън, а пръстите – навътре и това личи по неравномерното износване на обувките (от вътрешната страна). Човек е по-тромав, ходи с клатушкане. Постепенно се променя не само походката, но и стойката.

    При по-продължително натоварване се появява умора и болка в стъпалата, те се подуват. С времето болката може да се придвижи нагоре към глезена, коляното, тазобедрената става. Постоянното напрежение в мускулите предразполага към разширени вени.

    Спадането на напречния свод се разпознава по характерното разширяване навън на стъпалото в основата на палеца.

    Профилактика и лечение

    Профилактиката е особено важна в ранна детска възраст. Така или иначе до 3-4 години всички хлапета са с пълни крачета и недобре развити съединителни връзки и мускули. В този момент от огромно значение е детето да е с удобни обувки с твърд форд и – ако лекарят препоръча – с подложка. Не бива то да доизносва обувките на по-голямото, защото те вече са деформирани. Насърчавайте го да ходи и играе босо, правете му масаж. Подходящата физическа активност без претоварване е от полза. Правете упражнения като търкаляне на бутилка с босо стъпало, хващане и пускане на топчета с пръстчетата на крака и т. н. В този период профилактиката и консервативното лечение са обикновено успешни.

    При тийнейджъри и възрастни е много важно теглото. Статичното натоварване – когато стоите продължително време прави на едно място – също се отразява зле на стъпалата. Разтъпквайте се, пристъпвайте от крак на крак. Колкото по-рано се забележи спадането на свода, толкова по-вероятно е процесът да бъде спрян или поне силно забавен с ортопедични стелки, удобни обувки, упражнения. Помагат масажи, ходене бос по трева и пясък. Стелките също намаляват болката и умората. В краен случай може да се наложи оперативно възстановяване на свода.