Сайтът използва бисквитки.

  • До 25% ОТСТЪПКА на овлажняващи капки за очи
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • До 40% ОТСТЪПКА на серия срещу акне SEBOGARD
    Поръчай сега
  • До 30% OТСТЪПКА на продукти за суха и атопична кожа DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Какво представлява успешното стареене 29.04.2022

    Какво представлява успешното стареене

    Остаряването е съпроводено с отслабване на функциите на организма и влошаване на здравето. И това е, което прави старостта нежелана и плашеща. Възможно ли е да остаряваме здрави, да имаме пълноценен живот и в напреднала възраст? В отговор на тези въпроси е разработена концепцията за успешно стареене.

    Какво ще рече „успешно стареене“

    Най-общо то се определя като добре запазено физическо, психологическо и социално функциониране в напреднала възраст без сериозни заболявания.

    Целта на концепцията е да открие как да се удължи делът на проживените в здраве и запазена функционалност години при увеличената продължителност на живота. Тя има два аспекта. Единият се отнася до гледната точка и интересите на обществото – по-ниски разходи за здраве, по-висока ангажираност на възрастните в социалния и стопански живот, по-ниска ангажираност на по-младите в трудоспособна възраст с обслужването на болните възрастни и т. н. Другият е гледната точка на отделния човек, който се стреми към добро качество на живот, интегриране в социалната общност, запазено добро самоусещане и самочувствие, автономност и физическа независимост.

    Кои са основните фактори за успешно стареене

    Успешното стареене се описва основно от четири фактора:

    • избягване на болести и увреждания;
    • запазване на високи познавателни и умствени способности и физическа годност;
    • активно ангажиране в живота на общността;
    • постигане на добра психологическа адаптация (положително настроение и справяне със стреса) в по-късните години.

    Въпреки че на пръв поглед влошеното здраве в напреднала възраст е най-важният фактор за влошено качество на живот, практиката показва, че и хората с хронични заболявания постигат високо качество на живот в късна възраст. Определящи се оказват механизмите за психологическа и социална адаптация, за която пък отговорни са създадените държавни и обществени политики.

    Когнитивната функция се очертава като най-важен фактор на индивидуално ниво. Поддържането на познавателните способности и предотвратяване на нарушенията на паметта са в основата на постигането на успешното стареене.

    Физическата годност е следващата определяща по значимост. Намаляването на мускулната маса и мускулната сила са нежелани характеристики на старостта. За забавяне на проявлението им са решаващи физическата активност и начина на хранене през целия живот.

    Запазената социална активност и уменията за психологическо адаптиране към възрастовите промени до голяма степен компенсират отслабването на когнитивната и физическата функция и подкрепят успешното стареене.

    Зависи ли от вас доколко успешно ще остарявате

    Според биогеронтолозите само 25% от механизмите на стареенето зависят от генетиката. Останалите 75% зависят от условията на околната среда, включително от собственото ви поведение, което създава и/или избира външните условия. Става дума за обездвижване и физическа активност, за контрол върху теглото и затлъстяване, тютюнопушене или прекарване повече време на открито в природата, добро образование (добър когнитивен запас) и неграмотност и т. н.

    Запазване на физическото здраве

    • Ходете на лекар за профилактика и при необходимост;
    • не пренебрегвайте хроничната болка – тя може да доведе до инвалидизирането ви и влошаване на качеството на живот;
    • останете активни – упражненията поддържат доброто здраве, никога не е късно да започнете и винаги има варианти, подходящи за моментното ви състояние;
    • избирайте здравословни храни – това е от огромно значение за опазването на здравето и успешното стареене. Допълвайте хранителните дефицити с подходящи хранителни добавки за възрастта си;
    • спете достатъчно. 

    Запазване на психичното благополучие

    • Упражнявайте мозъка непрекъснато – четене, чужди езици, пъзели, судоку, кръстословици, решаване на различни задачи се противопоставят на загубата на мозъчни функции;
    • работете на непълно работно време, като доброволец, като занаятчия – удовлетвореността и усещането за полезност е условие за успешно стареене;
    • бъдете позитивни – психологическата адаптираност отразява начина, по който възприемате остаряването си, доколко успявате да си поставяте нови жизнени цели и да приемате напредването на възрастта като естествен процес.

    Запазване на силни социални връзки

    • Поддържайте старите приятелства и създавайте нови;
    • пътувайте и се забавлявайте;
    • включете се в групови дейности;
    • включете се в отглеждането на внуците си или в грижите за децата в общността;
    • запазете ролята си в общността, не само получавайте подкрепа, но и оказвайте подкрепа, поддържайте продуктивни дейности и междуличностни отношения.

    Обадете ни се при нужда от информация за хранителни добавки, подходящи за възрастта ви, или от обезболяващи без рецепта. Ние ще ви консултираме.