Сайтът използва бисквитки.

  • 20% ОТСТЪПКА на козметика BIODERMA
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на продукти FORTEX
    Поръчай сега
  • До 25% OТСТЪПКА на етерични и козметични масла
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Какво представлява захарната детоксикация и нужна ли ви е тя 11.10.2022

    Какво представлява захарната детоксикация и нужна ли ви е тя

    Добавената захар в храненето

    Захарта е безспорният доставчик на глюкоза – първият предпочитан източник на енергия от тялото и от мозъка. Тя е необходима и за обмяната на веществата. Естествено се съдържа в повечето храни – глюкоза, фруктоза и захароза в плодовете, лактоза в млякото, сложни въглехидрати в доста от зеленчуците и в зърнените, които макар и по-бавно, също се разграждат до глюкоза и фруктоза.

    Организмът ни хилядолетия се е справял чудесно с количествата захар от естествените източници. Но после се появява белият сладък продукт, произвеждан от захарна тръстика и цвекло. Днес никой не си представя живота без него.

    Консумираните количества многократно надхвърлят не само потребностите, но и възможностите на организма за оптималната ѝ обработка. Защото тя е не само в двете лъжички, които добавяте в кафето си, нито дори само в парчето торта. Тя е в почти всяка преработена храна, която купувате – бисквити и десерти, безалкохолни напитки, сосове и консерви, колбаси и т. н. При това може да е под формата на глюкозо-фруктозен сироп, царевичен сироп и др.

    И лекарите заговориха за необходимост от захарна детоксикация.

    Какво представлява захарната детоксикация

    Под „захарна детоксикация“ се разбира максималното ограничаване на добавената захар в храната. Ще срещнете препоръки както за спирането ѝ отведнъж, така и за постепенното ѝ намаляване; както за 3-, 7-, 10-, 30-дневни предизвикателства без сладкия продукт, така и за тоталното му изхвърляне от менюто. Ако трябва да преценяваме ползите за цялостното ни здраве и благополучие, всяко разтоварване на организма ще е от полза.

    За трайни резултати превърнете захарната детоксикация в обичаен начин на хранене. Максимално облекчете менюто си от добавена захар:

    • ограничете продуктите, носители на „празни калории“ – безалкохолни напитки, сладкиши и десерти;
    • откажете се от високо преработени храни, включително обезмаслени и диетични, в които липсата на мазнини е компенсирана с много захар или други подсладители;
    • заместете ги с цели и непреработени плодове, зеленчуци, бобови, ядки, пълнозърнести, качествени млечни продукти, яйца, риба и пиле, месо без видими тлъстини, полезни мазнини.

    Защо ви е необходима захарна детоксикация

    Когато похапнете нещо сладко, захарозата се разгражда бързо и нивата на глюкозата в кръвта рязко нарастват. Организмът отговаря с повишено освобождаване на инсулин и бързо усвояване на глюкозата от клетките, а то води до внезапния ѝ спад в кръвта, усещане за дискомфорт и глад за още сладко.

    С времето рецепторите свикват с високите нива инсулин и чувствителността им намалява. Намалената инсулинова чувствителност (инсулинова резистентност) е бърз път към диабета. Освен с диабета, високите нива на глюкозата в кръвта са свързани със:

    • затлъстяването;
    • сърдечно-съдовите заболявания;
    • възпалителните процеси, които са в основата на така наречените незаразни хронични заболявания;
    • увреждания на важните вътрешни органи и др.

    Затова ви е необходима захарна детоксикация. Ограничаването на добавената захар ограничава нежеланите последици, свързани с нея.

    Каква е разликата между добавената и естествено присъстващата в храната захар

    Разграждането на въглехидратите от плодовете, зърнените, нишестените храни и на добавената захар – като химически процес – води все до глюкоза и фруктоза.

    Различното е, че в плодовете и другите продукти въглехидратите са съчетани с богат комплекс важни за организма хранителни вещества и фибри. Затова се разграждат доста по-бавно и не предизвикват резки пикове и спадове на глюкозата в кръвта. Продуктите, в които се съдържат, осигуряват по-продължително засищане и по-рядка потребност от хранене. Освен това никога не изяждате толкова плодове, че да достигнете нивата на глюкоза и фруктоза, които приемате с добавения подсладител.

    При балансирана, здравословна диета количествата глюкоза и фруктоза, добити по естествен път, са достатъчни за нуждите на организма, не затормозват обмяната, не водят до омазняване на черния дроб.

    Защо захарната детоксикация е свързана с трудности

    Отказът от добавената захар (захарна детоксикация) не е лесен. Пристрастявате се не само към сладкия вкус. Приемът на захароза предизвиква освобождаване на хормона допамин, който поражда усещане за удоволствие. Мозъкът бързо привиква и настоява за още и още. Механизмът напомня пристрастяването към наркотиците. Затова първите дни на захарната детоксикация могат да се окажат трудни, с неприятни усещания и преживявания, сходни с абстиненцията – особено ако злоупотребявате със сладкото.

    За мнозина постепенното намаляване на добавената захар до почти пълното ѝ отстраняване от менюто е по-лесно и резултатно от внезапно преустановения прием. Кой е вашият успешен начин за захарна детоксикация, трябва да откриете сами.