Сайтът използва бисквитки.

  • До 30% ОТСТЪПКА на продукти срещу болка в ставите и мускулите
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика SEBAMED BABY
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на витамини и минерали SUPRAVIT
    Поръчай сега
  • Защо Витания?

    Какво трябва да знаете за Омега 3-6-9 и защо са полезни за здравето ви

    07.01.2024
    Какво трябва да знаете за Омега 3-6-9 и защо са полезни за здравето ви

    Омега 3-6-9 хранителните добавки са композирани от три различни мастни киселини - Омега 3, Омега 6 и Омега 9. Всяка от тях има своята роля в поддържането на здравето и функционалността на организма. Приети заедно, са в точната дозировка за оптимално действие. 

    Какво представляват мастните киселини? 

    Те са компонентите, изграждащи мазнините. Могат да са наситени и ненаситени. Ненаситените са по-полезни от наситените и се определят според двойните връзки в молекулата и мястото им в нея. 

    Омега 3 и 6 са полиненаситени и имат повече от 1 двойна връзка. 9 е мононенаситена и има 1 двойна връзка. 

    Омега 3 

    Включват група полиненаситени мастни киселини. От особено значение сред тях са: 

    • докозахексаенова киселина (DHA) - важна за здравето на мозъка; 
    • ейкозапентаенова (EPA) - с мощни противовъзпалителни свойства; 
    • алфа-линоленова (ALA) - насърчава здравето на сърцето. 

    Алфа-линоленовата (ALA) е есенциална - ще рече, тялото не може да я произвежда само и има нужда от ежедневния ѝ прием. ALA се трансформира в EPA (ейкозапентаенова) и DHA (докозахексаенова), но процесът е сложен, а добитите EPA и DHA са оскъдни. Затова е важно да се приемат от храната или от добавки. Отлични доставчици са рибата и рибеното масло, морските дарове, ленените семена, ядките и др. 

    От голяма важност са за сърцето и сърдечносъдовата система, за имунитета и производството на хормони. Работят срещу възпалението, диабета, хроничните и редица други заболявания. Подобряват симптомите при артритни заболявания. 

    Омега 6 

    В групата са 4 вида: 

    • линолова (LA); 
    • гама-линоленова (GLA); 
    • дихомо-гама-линоленова (DGLA); 
    • арахидонова киселина (AA). 

    От тях единствено линоловата (LA) е есенциална и не се синтезира от организма ни. Набавяйте си я от растителните масла - слънчоглед, авокадо, орехи, но и от храни от животински произход. 

    Полиненаситените омега 6 се включват в структурата и функциите на клетъчните мембрани, участват в клетъчната генна активност, в развитието на мозъка, в оптималното съсирване на кръвта. Понижават концентрацията на лошия холестерол. 

    Омега 9 

    Те са мононенаситени. Произвеждат се от тялото и затова не се смятат за незаменими. Най-разпространената е олеиновата. В изобилие е в обичайната западна диета - месо, сирене, слънчогледово олио, зехтин и маслини. 

    Включват се в контрола на кръвната захар, хипертонията и лошия холестерол, незаменими са срещу диабет, астма, остеопороза, артрит. Предпазват от някои видове рак и влошаване на паметта. 

    Какви са предимствата от редовния им прием? 

    Приемът на мастните киселини 3-6-9 осигурява поддръжка на сърцето, мозъка, очите. Важни са за развитието на плода при бременност. Полезни са срещу възпалението и хроничните заболявания. Подкрепят клетъчното здраве, имунната система, оптималното кръвно налягане и прочистването на кръвоносните съдове от плаки. Помагат за устойчивостта на организма срещу инфекции и при още редица здравословни проблеми. Участват в контрола върху теглото и постепенното нормализиране на килограмите и т. н. 

    Имат и важната роля на прекурсори за синтез на определящи за обмяната вещества като хормоните. 

    За оптимална полза е необходимо 3-6-9 да са в правилно съотношение, което е заложено в хранителните добавки. То обикновено е 2:1:1 в полза на 3. Най-често са под формата на таблетки и капсули, макар че се намират и течни продукти. 

    Как да си ги набавите и какви алтернативи имате? 

    Обичаен източник на 3-6-9 са широка гама здравословни храни. Добре е да се отчита, че западната диета доставя високи количества 6 и 9, но недостатъчни 3. Може да се окаже дори, че 9 и 6 не са ви необходими, но в повечето случаи трябва да приемате омега 3. Хранителните добавки са гаранция за постигане на адекватни нива на алфа-линоленова киселина (ALA). 

    Тези формули по същество най-често са рибени масла. Проблемът е, че рибеното масло има специфичен вкус и миризма, които не допадат на всекиго, а причинява и неразположения на стомаха. Неподходящо е за вегани и вегетарианци. 

    Тяхна алтернатива е лененото масло с високата си концентрация на алфа-линоленовата киселина (ALA). Ала то пък не съдържа ейкозапентаенова (EPA) и докозахексаенова (DHA). Наистина организмът ни преобразува ALA в EPA и DHA, но получените количества са минимални и недостатъчни. Преди да посегнете към добавките, говорете с лекаря си. 

    Защо да се доверите на онлайн аптека Vitania.bg? 

    Vitania.bg е част от верига аптеки “Витания”. Ние черпим от дългогодишния опит на физическите ни аптеки, които посрещат ежедневно повече от 3000 клиента. 

    Разполагаме със собствени методи за оптимален подбор на лекарства без рецепта според индивидуалните потребности на всеки отделен клиент и можем да ви консултираме при необходимост. 

    Поддържаме добри цени и организираме промоции, които правят медикаментите, хранителните добавки и всички останали продукти по-достъпни. Свържете се с нас, когато са ви нужни добавки с ненаситени мастни киселини!