'
  • до -50% на продукти при гадене и повръщане
    Поръчай сега
  • -20% на продукти при косопад ADENOSIL
    Поръчай сега
  • -20% на продукти при целулит, стрии и белези
    Поръчай сега
  • до 20% нa слънцезащита EUCERIN
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Кой страда най-често от пролетна умора 04.04.2019

    Кой страда най-често от пролетна умора

    Пролетната умора е нещо обичайно в този период на годината. Макар че е в разрез с представата за събуждащата се жизненост, състоянието се среща често и трае няколко седмици. То представлява по-тежко протичащ период на адаптация от студеното към топлото време. Обикновено минава от само себе си, без специално лечение.

    По какво ще познаете пролетната умора

    Ако поне веднъж сте страдали от пролетна умора, няма как да забравите мъчителната отпадналост, безсилие и апатия. Липсата на енергия, загубата на интерес към живота, промените в апетита, дразнимостта и плачливостта правят дните ви непоносими. За непреодолимата умора допринася трудното заспиване и влошеното качество на съня.

    Понякога оплакванията са толкова силни и продължителни, че специалистите говорят за депресия.

    Какво предизвиква пролетната умора

    Изчерпаният запас на витамини, минерали и важни хранителни вещества наистина води до оскъдица на енергия, непълноценни жизнени функции и отпадналост. Но това обяснява настъпването на пролетната умора само донякъде.

    Голямо значение има хормоналният дисбаланс, предизвикан от смяната на сезоните. Под влиянието на късия ден в студените месеци производството на мелатонин (хормон на съня) е повишено, а синтезът на серотонин (хормон на щастието) – оскъден. Това ни прави по-унили и замаяни, тревожни, апатични. И оставаме такива, докато под въздействието на светлината хормоните на щастието и удоволствието започнат да надделяват над мелатонина и се установи характерният за дългия ден хормонален баланс.

    Рязкото затопляне на времето действа съдоразширяващо, което пък води до по-ниско кръвно налягане. Това е една от причините да сме по-вяли, уморени и отпуснати.

    От десетилетия вече в края на март преминаваме към лятното часово време. Така биологичният ни часовник се обърква и натоварва организма допълнително.

    Кой страда най-често от пролетна умора

    Смята се, че дамите са по-податливи от господата, младежите – по-податливи от възрастните. Оплакват се също подрастващите, страдащите от колебания в кръвното налягане, пациентите с хронични и сърдечносъдови заболявания и т. н.

    Въпреки това по-трудният и болезнен процес на адаптация от студеното към топлото може да се случи на всеки. Зависи само доколко подготвен организмът ви навлиза в преходния период и какви адаптационни способности притежавате.

    Как да си помогнете при пролетна умора

    Съветите може и да ви звучат тривиално и клиширано, но действат:

    • Наспивайте се добре – това ще намали умората и ще направи адаптирането по-лесно.
    • Консумирайте пресни листни зеленчуци, характерни за сезона – салати и марули, зелен лук и чесън, лапад и спанак, киселец и коприва и др. Те бързо ще ви набавят липсващите витамини и минерали. Към тях прибавете млечни, яйца и месо, пълнозърнести и много течности. Рибата и морските дарове доставят есенциални мастни киселини.
    • Разхождайте се на открито – разходките не само ще ускорят синтеза на витамин D, но и на серотонин. Всъщност – точно в този момент дългите чести разходки могат да са по-полезни от усилените тренировки. Те ускоряват жизнените дейности на тялото без да го претоварват и стимулират адаптацията му към променените условия.

    Ако все пак се наложи да приемате витамини, мултивитамини и укрепващи продукти като пчелно млечице или бирена мая, посъветвайте се с лекаря или фармацевта си.