• До - 50 % на всички продукти за гърло
    Поръчай сега
  • -25% на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • До -30% на шампоани при косопад
    Поръчай сега
  • 25% нa SEBOGARD при акне
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Колко сериозен може да е недостигът на витамин В12 14.08.2019

    Колко сериозен може да е недостигът на витамин В12

    Вероятно знаете достатъчно за повечето витамини и осъзнавате значението им за здравето си. Но какво знаете за витамин В12, наричан още кобаламин? Точно пък В12? А, да, онзи, дето го има само в животинските продукти и от недостига му страдат веганите и вегетарианците.

    Да, това, само по себе си, е вярно. Но не е цялата истина. От дефицит на В12 страдат твърде много хора, дори консумиращите месо. А недостигът му води до състояния и симптоми, свързвани с редица сериозни заболявания с лоша прогноза – от опасни анемии и болести на сърдечносъдовата система през безплодие до аутизъм и Алцхаймер.

    Основни функции на В12 в организма

    •  Включва се в синтеза на ДНК.
    •  Участва в кръвотворенето и по-специално в производството на еритроцити – червени кръвни телца.
    •  Укрепва нервната система, участва в изграждането на нервните клетки и стимулира работата на мозъка.
    •  Намалява нивата на хомоцистеина, което пък намалява опасността от болести на сърдечносъдовата система.
    •  Поддържа енергийното производство в организма и т. н.

    Особеностите на витамин В12

    В12 е водноразтворим витамин, в чиято формула участва метал – кобалт. Затова той се нарича кобаламин.

    Човешкият организъм не го произвежда сам, макар че поради коензимния си характер е определящ за множество жизнени функции. Малки количества от него се синтезират от бактериалната флора в червата.

    Намира се само в храната от животински произход – месо, риба, мляко, яйца. В най-голяма концентрация е в черния дроб и после в месото. Богата на витамина е и бирената мая.

    Има доста сложен метаболизъм, който обуславя честия му недостиг, независимо от богатото на животински продукти меню. Усвоява се в края на тънкото черво, при наличие на специален белтък. Ако по някакви причини той отсъства, кобаламинът се изхвърля, без да се усвои. Оползотворяването му от организма може да бъде възпрепятствано на всеки един етап от сложната му обмяна. Същото се отнася и за хранителните добавки, приемани през устата и преминаващи през храносмилателната система. Усвояването му се затруднява с напредване на възрастта, от различни заболявания на стомашно-чревния тракт, от приема на някои медикаменти и т. п.

    При доказан дефицит, най-ефективно е доставянето на кобаламин чрез инжекции. На пазара вече се предлага витамин В12 под формата на капки за нос. Така той не преминава през храносмилателния тракт и през лигавицата на носа прониква директно в кръвта. В този смисъл препоръчителни са и разтворимите таблетки с В12, които, поставени под езика, се стопяват, и усвояването на кобаламина започва още от лигавиците на устната кухина.

    Форми на витамин В12

    Има различни форми на витамин В12. Организмът ни оползотворява само някои от тях.

    Метилкобаламин

    Метилкобаламинът е едната от двете активни коензимни форми на витамин В12 в тялото ни. Съответно, когато приетият от храната или от хранителни добавки кобаламин е точно в метилирана форма, оползотворяването му от организма е изключително облекчено.

    Аденозилкобаламин

    Това е другата коензимна форма на В12. В хранителните добавки се изписва и като дибенкозид. Лесно усвояем е. Макар че понякога в клетките са налични и метилкобаламинът, и аденозилкобаламинът, които лесно преминават един в друг, всяко от съединенията има специфични задачи в обмяната. Затова отлично попадение са продукти, включващи и двете формули.

    Хидроксокобаламин

    Под тази форма кобаламинът се запазва по-дълго в организма и при нужда се превръща в нужния коензим. Оползотворява се по-добре от цианокобаламина.

    Цианокобаламин

    Макар че в литературата е приет за синоним на витамин В12, цианокобаламинът е синтетичен продукт, който е по-трудноусвоим, със сравнително слаба бионаличност.

    По какво ще познаете недостига на В12

    Ако сте постоянно

    •  уморени, слаби и замаяни, сънливи;
    •  напрегнати и тревожни;
    •  зрението ви е замъглено, паметта отслабва и познавателните процеси се влошават;
    •  аритмиите зачестяват, ръцете и краката изтръпват или се схващат мускулите;
    •  имате анемия,

    поискайте изследване за витамин В12.

    Недостигът му може да е виновник за влошеното ви здраве.