Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти при стомашен дискомфорт и киселини
    Поръчай сега
  • До 60% ОТСТЪПКА на козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • До 40% ОТСТЪПКА на хранителни добавки ERBOZETA
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика за коса и тяло BETTINA BARTY
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Мит или истина е, че 10 000 крачки на ден гарантират здраве 09.11.2021

    Мит или истина е, че 10 000 крачки на ден гарантират здраве

    Схващането, че 10 000 крачки на ден носят здраве и добра кондиция всъщност произхожда не от научно изследване, а от маркетингово решение за популяризиране на нов модел крачкомер. Случило се след Олимпийските игри в Токио през 1964 година. За почти 6 десетилетия от тогава 10 000те хиляди крачки са се затвърдили в общественото мнение едва ли не като гаранция за здраве и дълголетие.

    Какво казват съвременните изследвания

    През 2019 година е публикувано изследване, което установява, че „сред по-възрастните жени дори 4 400 стъпки дневно водят до около 40% по-ниски нива на смъртност в сравнение с приблизително 2 700 стъпки дневно. При увеличаването им  смъртността прогресивно намалява, като при приблизително 7 500 стъпки дневно настъпва плато. Интензивността на ходенето не е ясно свързана с по-ниските нива на смъртност след отчитане на общите стъпки на ден.“

    Друго изследване, публикувано през 2020 година пък сочи, че 8 000 стъпки на ден намаляват значително – почти на половина – риска от смърт от всички причини спрямо 4 000 стъпки. От 8 000 до 12 000 стъпки дневно намаляването на риска от смърт намалява много слабо. Изследването е проведено сред мъже и жени на и над 40 години.

    Изследванията демонстрират, че 10 000 крачки дневно са пресилено изискване и ако успявате да правите 5 – 8 000 крачки на ден, вие вече правите достатъчно за вашето здраве.

    Ходене и здраве

    Наблюденията сочат, че всеки 1 000 стъпки над 2 000 оказват сериозно въздействие върху здравето на сърдечно-съдовата система – особено при хора, които работят на бюро. От друга страна според проучване, публикувано тази година, по-малко от 5000 крачки днес водят до влошено метаболизиране на мазнините през следващия ден. Затова ако 10 000 крачки дневно ви се струват непостижими, дори половината от тях – 5 000 – ще са напълно достатъчни, за да стимулирате метаболизма си и да намалите риска от:

  •   затлъстяване;
  •   сърдечно-съдови заболявания;
  •   диабет;
  •   хипертония;
  •   депресия и т. н.
  • Изследванията не установяват чувствителни разлики според интензивността на ходенето, както и продължителността му. Кратките разходки няколко пъти на ден и една-единствена дълга разходка дават сходен резултат.

    Ходенето не бива да се абсолютизира

    10 000 крачки са средно около 8 километра. Това разстояние ще изминете за около час и половина според индивидуалните си особености. Макар че в това число се включва и ходенето при изпълнение на ежедневните задачи в домакинството, в работата, при пазаруването, малцина са хората, които могат да отделят толкова време всеки ден. Да не говорим, че е и доста сериозно физическо натоварване, което не всеки може да понесе. Пък и мнозина имат и други физически активности и броят крачки не бива да се абсолютизира. Важното е да сте физически активни средно 150 минути седмично при умерена интензивност. Към ходенето добавете колоездене, плуване, упражнения, танци и т. н.

    Не забравяйте, че физическото натоварване не е всичко. Много важно е здравословното балансирано хранене и добавянето на хранителни добавки при нужда. За по-добър метаболизъм и повишена издръжливост опитайте „Саливит“ сашета и „Зета тоник“ еднодозови флакони. Те имат отлични адаптогенни и антиоксидантни свойства и ще подкрепят усилията ви за пълноценна физическа активност.