• До 40% ОТСТЪПКА на продукти за интимна хигиена
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика BETTINA BARTY
    Поръчай сега
  • 1+1 на избрани хранителни добавки ERBOZETA & козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на избрани слънцезащитни продукти
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Наднормено тегло при децата 09.06.2020

    Наднормено тегло при децата

    При децата наднормените килограми са двойно по-опасни. Малките са изложени на повишена заболеваемост отрано, а по правило се оказват с килограми в повече и като възрастни – с много сериозен риск за сърдечни болести, диабет тип 2 и дори рак.

    Защо децата трупат наднормено тегло

    Разбира се, значение има наследствеността. При двама пълни родители вероятността хлапето да напълнее е много голяма. Въпреки това семейният начин на живот се оказва от много по-съществено значение за наднорменото тегло и затлъстяването. Основните рискови фактори, на които хлапетата са изложени точно у дома от най-ранна възраст са :

    • консумирането на малко (или никакви) плодове и зеленчуци и много „бърза храна“ с изобилие на мазнини, захари, рафинирани въглехидрати;
    • ниската физическа активност;
    • дългите часове пред телевизора и всички видове екрани;
    • прехранването.

    Освен това проблемът не е само в храната, но и в големината на порциите, в съпровождащите ги обилно подсладени напитки, в непрекъснатото похапване на снаксове, чипсове и сладкарски изделия, които са сред основните виновници за затлъстяването.

    Какви здравословни рискове носи наднорменото тегло

    Килограмите в повече и затлъстяването са в основата на различни оплаквания и здравни неблагополучия:

    ·  претоварване на костите, мускулите и ставите;

    ·  затруднения с дишането, опасност от развитие на астма, поява на сънна апнея и влошаване на съня;

    ·  изпреварващо съзряване;

    ·  проблеми с черния дроб и жлъчката;

    ·  високо кръвно и висок холестерол, които носят риск за сериозни сърдечни проблеми, инфаркти и инсулти в зряла възраст и т. н.;

    ·  висок риск от влошен глюкозен толеранс, инсулинова резистентност, диабет тип 2;

    ·  наднорменото тегло в детството е предпоставка за затлъстяване в зряла възраст. Докато при възрастните мастните клетки обикновено растат само на обем, в детска те растат и като брой и не изчезват дори и детето да отслабне. Повече съществуващи мастни клетки означава по-голяма възможност за складиране на мастни запаси през целия живот.

    ·  По-пълните деца  обикновено са отхвърляни и тормозени в училище, имат ниско самочувствие, изпадат в депресивни състояния и др.

    Като цяло наднорменото тегло влошава сериозно качеството на живот и в болшинството случаи отговорността за това е на родителите.

    Профилактика на детското затлъстяване 

    Профилактиката на наднорменото тегло и затлъстяването е напълно възможна, макар че изисква много време, упоритост и системност от ваша страна. Започва се с кърменето – колкото е възможно по-дълго, поне до около годината. При захранване избягвайте подслаждането на храните, за да не свикне детето отрано със захарта. Формирането на навици за здравословно хранене трябва да започне още през първата годинка, и да продължи неотстъпно до пубертета и след това – с приучаване на младежите да търсят и да си приготвят сами прясна, пълноценна храна.

    През всичките тези години, успоредно с приучаването към балансирано хранене, създавайте навици за активен начин на живот и спорт.

    Как да помогнете на детето си да отслабне

    Специалистите казват, че най-голямата грешка, която можете да допуснете в този момент, е да поставите детето с наднормено тегло на диета или да му давате хранителни добавки за отслабване. Въпросът е там, че то много бързо расте и организмът му има нужда от много хранителни вещества и енергия. А неподходящите хранителни добавки могат да нанесат сериозни увреждани. Ако смятате, че даването им е наложително, посетете лекаря си за съвет.

    Внимателно и постепенно променяйте менюто на хлапето с наднормено тегло и на цялото семейство към здравословно и балансирано. Опитайте се да ограничите драстично Junk Food в ежедневието му.

    Осигурете му много занимания на открито, макар че в началото ще бъде трудно и на него едва ли ще му хареса. Нужно му е поне 1 час активно движение дневно.

    Помнете, че децата ви подражават във всичко и вашият личен пример е много важен за тях.