• До 50% ОТСТЪПКА на продукти при грип и простуда
    Поръчай сега
  • -25% на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • До -20% на суперхрани Dragon superfoods
    Поръчай сега
  • До 30% на Пол крем за суха кожа
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Нездравословно хранене и връзката му с безпокойството и лошото настроение 24.01.2020

    Нездравословно хранене и връзката му с безпокойството и лошото настроение

    Храненето е определящо за работата на организма и неговото общо състояние. Но знаете ли, че то се отразява и на настроението ви, че може да обуслови и задълбочи нежелани състояния като тревожност, безпокойство, напрежение? Кои са храните, които потискат настроението и предизвикват тревожност? Същите, които лекарите обявяват за нездравословни.

    Ако искате да сте в добро психическо състояние и в отлично настроение, трябва да изключите от менюто си:

    Кофеин

    На пръв поглед той ви прави дейни и бодри. Но когато възбуждащият му ефект премине, оставате изтощени, несигурни и нестабилни. А прекалите ли, ставате превъзбудени, напрегнати, тревожни, появява се дори треперене. За някои прекаляването може да дойде след няколко чаши, но на други им е достатъчна и чаша силно кафе. Освен кафето, източник на кофеин са още много напитки и продукти.

    Бързи въглехидрати

    Да, става дума за рафинираната захар, но и за всички други прости въглехидрати, които бързо достигат до кръвта, повишават взривно кръвната захар, след което тя рязко пада. Промените в биохимията на организма при пиковете и падовете на глюкозата в кръвта променят начина, по който се чувствате. Водят до затруднена концентрация, умора, промени в настроението, сърцебиене, които не само причиняват тревожност, но могат да предизвикат и паническа атака. Захар приемате не само когато лично я поставите в чашата си, но и с множество храни и напитки, включително с така наречените натурални сокове в кутия.

    Рафинираното бяло брашно води, общо взето, до същите резултати. Все повече се утвърждава мнението, че бързите въглехидрати от рафинираните продукти стимулират вредните бактерии в червата. А от здравето на червата зависи не само имунитета, но и различните разстройства на настроението, хроничното безпокойство и тревожността и т. н.

    Готварска сол и натрий

    Всъщност – готварската сол е вредна заради голямото количество натрий, което внася в организма. А той, когато е в излишък, не само води до задържане на вода и повишаване на кръвното налягане, но уврежда нервната и имунната система, кара ви да се чувствате уморени, несигурни и неспокойни.

    Индустриално преработени храни

    Те съдържат в себе си големи количества от всички вече посочени вещества. Освен това са обилно гарнирани с мазнини, най-често хидрогенирани (трансмазнини). Сред обичайните им съставки са химикали, използвани като консерванти, овкусители, оцветители, подсладители и т. н. Те в никакъв случай не са приятелски настроени към нервната система и психиката. Тук попадат и пържените храни.

    Храните, предизвикващи непоносимости

    Най-масовите хранителните непоносимости се предизвикват от хистамин съдържащите храни, фруктозата (плодова захар), глутена (белтък в житните) и лактозата (млечната захар). Освен че се отразяват зле на стомашно-чревния тракт и общото здраве, сред симптомите на хранителната нетолерантност са депресивните състояния и тревожността, разстройството на настроението и безпокойството.

    Алкохол

    Той действа като отрова в организма. Повлиява зле работата на мозъка и нарушава функциите му, също чувствителността му към серотонина. Води до унилост, нервност и напрежение, безпокойство, тревожност и личностни изменения.

    Все още не са изяснени напълно всички механизми, чрез които храната повлиява психическото здраве. Но ако вие често сте в лошо настроение, изпитвате неспокойство и превъзбуда, тревожност и нервност, опитайте се за известно време да си водите дневник – какво и по колко ядете, в какви комбинации, как консумираното се отразява на психическото ви състояние. Така ще стане ясно има ли връзка между отделните храни и настроението ви, въздейства ли нездравословното хранене върху вашата тревожност.

    Ако отговорът е „да“, започнете да намалявате и изключвате от менюто си вредящите ви храни.