• До - 50 % на всички продукти за гърло
    Поръчай сега
  • -25% на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • До -30% на шампоани при косопад
    Поръчай сега
  • 25% нa SEBOGARD при акне
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Ново метаизследване уточнява колко грама фибри дневно са нужни, за да сме здрави 14.06.2019

    Ново метаизследване уточнява колко грама фибри дневно са нужни, за да сме здрави

    Фибрите са тази част от растителните храни, която преминава през храносмилателната система, без да се повлиява от храносмилателните ензими. Те поемат вода, важни са за перисталтиката и прочистването на червата – включително от достигналите до тях токсини. Отдавна е известно, че консумацията им носи несъмнени ползи за здравето.

    Но колко все пак трябва да е дневната порция, за да държим болестите надалече? Конкретен отговор на този въпрос дава ново метаизследване. То е възложено от СЗО (Световната здравна организация). Изпълнено е от професор Джим Ман от Университета в Отаго, Нова Зеландия, а първи автор на публикацията в TheLancet е Андрю Рейнолдс от Медицинското училище в Отаго.

    Защо беше нужно това метаизследване

    Според професор Ман, досегашните изследвания и метаанализи са били най-често едностранчиви и недостатъчно обхватни както като критерии за качеството на консумираните въглехидрати, така и като брой хронични заболявания, повлияващи се от консумацията на фибри.

    Затова беше нужно уточняване както на най-полезните въглехидрати (и съответните храни), така и на необходимото дневно количество фибри, за да се държат под контрол неинфекциозните болести и теглото. В задължителния списък бяха включени четири основни вида хронични заболявания:

    • Коронарни, сърдечносъдови и инсулти;
    • респираторни;
    • диабет тип 2;
    • рак на дебелото черво, на простатата, на гърдата, на хранопровода и на ендометриума.

    Изследвани са както честотата на заболяванията, така и преждевременната смъртност при тях.
    В метаанализа са включени данни от над 180 обсервационни (наблюдателни) проучвания (общо 135 човекогодини) и 58 клинични проучвания (общо 4 600 човека), провеждани в един период от около 40 години.

    Защо да приемате фибри

    Ползите от фибрите се доказват от повече от един век изследвания в сферата на физиологията и обмяната на веществата, биологията, химията и физиката.

    Нерафинираните пълнозърнести храни до голяма степен запазват структурата си в червата и ви карат да се чувствате сити. Също намаляват нивата на кръвната захар и липидите. Разлагането на фибрите в дебелото черво под влиянието на намиращите се там бактерии носи допълнителни ползи – сред тях и предпазването от рак на дебелото черво.

    Това са достатъчни основания да увеличите дневната си доза фибри и да замените рафинираните храни с пълнозърнести.

    Колко фибри да консумирате на ден

    За да се възползвате от здравословното влияние на растителните влакна, е необходимо да приемате около 25-29 г дневно. Като илюстрация – американците получават от менюто си около 15 г на ден.

    Най-добрите източници са пълнозърнестите, зеленчуците – особено зелевите, плодовете, варивата (грах, боб, нахут, леща).

    Ако диетата ви включва достатъчно фибри, с 15 до 30% намалява рискът от смърт по каквато и да е причина – включително сърдечносъдово заболяване. Съответно с 16 до 24% намалява вероятността от рак на дебелото черво, коронарна болест и инсулт, диабет тип 2. Високата доза фибри се свързва също с намаляване нивата на холестерола и с по-ниско телесно тегло.

    Изследователите допускат, че при дневна консумация на над 29 г фибри здравословното им действие може да е още по-добро. Макар и да не откриват нежелани последици при нормален прием, прекаляването се свързва със затруднено усвояване на минералите – особено на желязото.

    А вие консумирате ли достатъчно фибри?