• До 40% ОТСТЪПКА на продукти при алергии
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на серия ONICOFIX
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на серия IMMUN AGE
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на REUMADEP гел
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Нуждата на тялото от движение и спорт 06.03.2020

    Нуждата на тялото от движение и спорт

    Непрекъснато се говори колко лошо е за здравето обездвижването и как повечето модерни болести са свързани с него. Но каква е ролята на движението и как то помага да сме здрави, жизнени и с добро самочувствие?

    Организмът се стреми към минимум разход на енергия

    Това е последица от честия недостиг на храна през вековете и нуждата от пестене на ресурс. Затова, ако ситуацията не е животозастрашаваща и не изисква върхово натоварване, тялото работи с минимален капацитет и трупа всяка калория над минимално потребното като резерв. Понеже днешният начин на живот осигурява обилно хранене и минимално натоварване, мастните резерви нарастват застрашително. Затлъстяването става повсеместно, метаболитният синдром  заплашва живота и здравето на милиони.

    Функционалността на тялото зависи от движението

    Това също е обусловено от хилядолетното развитие на организма. Класически пример са ставите, които се хранят и смазват от синовиалната течност единствено ако са в движение. Но не само ставите страдат при обездвижване. Както казахме, липсата на движение кара организма да работи с минимален капацитет. Това означава, че сърцето бие по-слабо, дишането е повърхностно, метаболизмът е бавен, мускулите – малки и отпуснати, липсва ви издръжливост, сила и мощ. Уязвими сте и се разболявате често.

    Какво се случва при системни тренировки

    Лекарите твърдят, че никога не е късно да започнете системно да повишавате физическата си активност. Можете да правите всичко, което ви харесва, което изважда организма от зоната му на комфорт и кара мускулите ви да работят.

    Спорт, танци, плуване, ходене или бягане – важното е да е не спрете след първите няколко пъти, когато усещате как всички мускули болят, сърцето ви ще изскочи, задъхвате се и от умора не можете да спите. Много скоро се включват адаптивните механизми на организма:

    • дишането става по-дълбоко;
    • увеличава се обемът кръв, изтласквана с един удар на сърцето;
    • клетките се хранят и дишат по-добре;
    • подобрява се кръвоснабдяването на мускулната тъкан, на всички останали тъкани и органи, активират се и се подобряват функциите им;
    • високият енергиен разход подтиква метаболизма и го ускорява;
    • успоредно с натренирването на мускулите по-издръжлива и бърза става и нервната система;
    • мозъкът приема променената ситуацията като избор между „бий се или бягай“ и отделя подкрепящи хормони (ендорфини) и т. н.

    Подобрява се общото ви състояние и здраве, теглото се оптимизира, издръжливостта и силата ви, устойчивостта ви на болести расте.

    За какво да внимавате, когато започнете да спортувате

    Когато тепърва ще започвате, преценете добре възможностите си. Не си поставяйте непосилни цели. Повишавайте натоварването постепенно съобразно възрастта си, физическото си и здравословно състояние. Понякога за старт са достатъчни дълги интензивни разходки и дори изкачване и слизане по стълби или работа в градината. Ако сте в напреднала възраст, консултирайте се с лекаря си за подходящи упражнения.

    Претоварването и преумората няма да помогнат, по-скоро бързо ще ви изтощат и ще сринат имунната ви система. Задачата е да сте постоянни в усилията си и да си давате достатъчно време за почивка и възстановяване. Напълно достатъчно ще е умерено натоварване по 30 минути пет пъти седмично.

    Колкото и да ви се струва, че най-добрата почивка е на дивана пред телевизора или лаптопа, заблуждавате се.

    Опитайте за около 2 месеца да сте физически активни системно, по точен график. Това е достатъчно, за да си създадете здравословен навик и тялото ви да очаква с нетърпение момента на тренировката, на физическото натоварване, което го стимулира и поддържа в кондиция.