• До 40% ОТСТЪПКА продукти при хрема и запушен нос
    Поръчай сега
  • 30% ОТСТЪПКА на серия ADENOSIL на козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика BIODERMA
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на продукти SWISS ENERGY
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Ползата от ядките 06.11.2020

    Ползата от ядките

    „Открихме, че хората, които ядат ядки всеки ден, живеят по-дълго, по-здравословно от тези, които не ядат.“ (д-р Франк Ху, професор по хранене и епидемиология 

    в Харвардското училище за обществено здраве

    Ядките са вкусни, полезни, забавни – храна мечта – едно от малкото неща, които са приятни, без да са вредни (разбира се, в определени граници). Лошата им слава отдавна отмина и днес те са препоръчителни за всяка диета. Най-познати и използвани са орехите, бадемите, лешниците, шам-фъстъкът, кашуто, бразилският орех, макадамията, кедровите ядки, пеканите, фъстъците (които по същество са бобови). 

    Какви са ползите от консумацията на ядки 

    Все повече изследвания сочат, че консумацията им:

    • намалява сериозно риска от сърдечно-съдови заболявания и смърт, от диабет тип 2;

    • подобрява холестеролния профил, като намалява нивата на лошия (LDL) холестерол и повишава тези на добрия (HDL), понижава и триглицеридите. 

    • осигурява превенция срещу аритмиите – смята се, че се дължи на Омега 3 ненаситените мазнини; 

    • отпуска кръвоносните съдове – заслугата е на аминокиселината аргинин, която се среща в изобилие в различните видове. 

    • намалява съсирването на кръвта – отново се обяснява с богатството на полиненаситените Омега 3 мастни киселини. 

    • увеличава нивата на хормона, отговорен за контрола върху нивата на глюкозата в кръвта и намаляване нивата на инсулина – особено полезно при състояния на преддиабет. 

    Има доказателства, че ядките действат благотворно при камъни в жлъчката, диабет, хипертония, възпаления и рак, оксидативен стрес, метаболитен синдром. Те вече не са обвинявани, че водят до затлъстяване и дори се смята, че могат да са фактор за понижаване на теглото. Имат голям антиоксидантен потенциал. 

    Какво съдържат ядките 

    Те се отличават с:

    • високо съдържание на мазнини – едно от най-високото сред растителните храни. Специфичното е, че това е здравословна балансирана смес от моно- и полиненаситени (омега 3) мастни киселини плюс наситени мастни киселини. Ненаситените са повече от половината. Тази смес е толкова здравословна, че Американската агенция по храните (FDA) разрешава на производителите да напишат на етикетите си: „Една унция ядки дневно (около 30 г) може да намали риска от сърдечни болести“. 

    • Висококачествени растителни протеини – около една четвърт от енергията, която ни носят, идват от белтъчините. 

    • Много фибри – от 4 до 11 г на 100; 

    • витамини (В3, В6, В9, токофероли – витамин Е); 

    • високо съдържание на минерали като калции, калий и магнезий, селен, манган, мед, фосфор и ниско на натрий; 

    • ценни биоактивни съставки – фитостероли и феноли. 

    Какво количество да консумирате 

    При непрекъснатите подсещания колко полезни са ядките и още по-честите предупреждения за високата им калоричност, съвсем нормално е да се чудите как да определите правилната доза. Прието е, че средно около 30 г сурови до пет пъти седмично са напълно приемливи. 

    Обърнете внимание – сурови – без сол и добавена мазнина, които са в изобилие при печените и пържените. Освен това добрите им свойства ще усетите, когато те са част от балансирана здравословна диета. Няма как да се тъпчете непрекъснато с мазнини, сол, захари и тесто и да очаквате, че една шепа от каквото и да е ще компенсира всичко това. 

    При умерена употреба главната опасност, която крият, са алергичните реакции. Преяждането с тях, поради многото мазнини и белтъчините, пък води до тежест в стомаха и храносмилателни проблеми. 

    Включете ядките в здравословната си диета. Понеже всеки вид има различен състав, редувайте ги или си подгответе микс от любимите ви. Да ви е сладко!