Сайтът използва бисквитки.

  • До 30% ОТСТЪПКА на продукти за грижа за краката против мазоли и неприятен мирис
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика BETTINA BARTY
    Поръчай сега
  • До 30% ОТСТЪПКА на козметика AVENE
    Поръчай сега
  • 20% OТСТЪПКА на козметика за бебета и деца BIODERMA ABCDerm
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Рисковете при стрес, лош сън и високо кръвно 24.06.2022

    Рисковете при стрес, лош сън и високо кръвно

    Всеки от тези три фактора сам по себе си е рисков за сърдечно-съдовата система. Но събрани заедно те буквално образуват смъртоносно трио:

    Сънят

    Той е един от механизмите, чрез които организмът регулира работата на ендокринната система, а чрез това и метаболизма като цяло. Безусловно необходим е за оптималната функция на мозъка и нервната система, на сърдечно-съдовата и всяка друга жизнена система. Съвременната медицина смята, че 6 часа или по-малко сън на ден за продължителен период води до:

    • повишаване на кръвното налягане при възрастни и деца или влошаване на съществуващата хипертония;
    • увеличаване на нивата на кръвната захар;
    • нарушаване на механизмите за регулиране на стреса.

    Високият постоянен стрес

    Продължителното стресово състояние е рисков фактор за множество заболявания и неблагополучия. Едно от първите му проявления е влошаването на съня – трудно заспиване, лесно събуждане, безсъние. При това връзката между тях е двустранна. Влошеният сън на свой ред задълбочава и обостря стресовото състояние. Когато това продължи по-дълго, сред най-притеснителните последици са:

    • хиперактивната нервна система;
    • нестабилното кръвно налягане, склонно към рязко повишаване;
    • колебливата сърдечна честота;
    • повишаването на сърдечния риск.

    Високото кръвно налягане

    Нелекуваното кръвно налягане  е сред основните причини за инфаркти, инсулти, широк спектър сърдечно-съдови заболявания, бъбречни и други болести, преждевременна сърдечно-съдова смърт. Не е ясно, какъв точно процент от възрастните страдат от високо кръвно налягане, защото много от хората дори не подозират за него, но се предполага, че става дума за между 30 и 50% от тези в зряла възраст.

    Комбинираният ефект на стреса, съня и високото кръвно налягане

    Преди няколко години приключи проучване в Южна Германия, продължило почти 18 години сред 13 426 участници. То изследва ефекта от стресовата ситуация на работното място и нарушения сън върху работници с високо кръвно налягане.

    Резултатите показват, че в сравнение с участниците с нисък работен стрес и ненарушен сън, участниците в постоянно стресово състояние  или нарушен сън имат по-висок риск от смърт от сърдечно-съдови заболявания. А участниците, страдащи както от стрес на работното място, така и от нарушен сън, са имали два пъти по-висок риск от смърт от ССЗ от контролната група. Подобни са и резултатите за смъртност от исхемична болест на сърцето.

    Изследването потвърждава съществуващите схващания, че стрес, безсъние и високо кръвно налягане са истинско смъртоносно трио.

    Възможно ли е неутрализиране на действието на трите рискови фактора

    Да, и то напълно ефективно. След реализиране на програма за обучение за управление на стреса сред хипертоници от САЩ е регистрирано понижение на систолните стойности с 10,6 mmHg и на диастолните – с 6,3 mmHg. Подходяща психотерапевтична интервенция срещу стреса сред немски работници е довела до дълготраен ефект, различим девет години след приложението ѝ.

    Проблемите със съня и безсънието се преодоляват успешно с когнитивно-поведенческа терапия дори при хора със сърдечно-съдови заболявания. Тя показва добри резултати и при управлението на стреса, а това намалява сърдечно-съдовите рискове.

    За преодоляване на стреса и безсънието и контрола на кръвното налягане доста можете да направите и вие самите:

  •   Партнирайте на лекаря си за постоянен контрол върху хипертонията. Това означава редовен прием на предписаните медикаменти, преминаване към балансирана диета с ограничаване на солта, захарта, алкохола, прием на повече растителна храна и подходяща физическа активност.
  •   За регулирането на стреса практикувайте техники за дълбоко дишане и медитация. Старайте се да стигате до причините за стресовите изживявания и ги подлагайте на анализ – наистина ли има нещо заплашително в тях, как могат да бъдат преодолени. Фокусирайте се върху позитивното в живота си и в ежедневието. Търсете помощ на специалист, ако се налага.
  •   Подобрете хигиената на съня си. Подложете се на когнитивно-поведенческа терапия, помислете с лекаря си за хранителни добавки, които не причиняват привикване и зависимост.