• До 40% ОТСТЪПКА на продукти за интимна хигиена
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика BETTINA BARTY
    Поръчай сега
  • 1+1 на избрани хранителни добавки ERBOZETA & козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на избрани слънцезащитни продукти
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Съвети при болезнена менструация 18.06.2020

    Съвети при болезнена менструация

    Болезнената менструация е драматично преживяване за много жени всеки месец. За едни това е просто неприятен епизод в началото на цикъла. Други изпадат в невъзможност да извършват всекидневните си ангажименти за няколко дни.

    На какво се дължи болезнената менструация

    Болката се предизвиква от силните контракции на матката, които трябва да осигурят отлепянето и изхвърлянето навън на набъбналата лигавица. Те се регулират от простагландините, освобождавани по това време от клетки в ендометриума. Смята се, че прекомерното производство на простагландини е отговорно за силните и чести болезнени спазми.

    Лекарите наричат болезнената менструация дисменорея и различават два типа – първична и вторична. Първичната дисменорея е характерна за момичетата, които отскоро имат цикъл, и за младите жени. Най-често тя отслабва с възрастта и изчезва след раждането.

    Вторичната дисменорея се проявява по-късно, най-често без преди това да е имало болезнени епизоди. Обикновено се дължи на друго заболяване (ендометриоза ) и е знак, че трябва спешно да посетите гинеколога си.

    Съвети за облекчаване на болезнената менструация

    Мнението на специалистите е, че първичната болезнена менструация не е болест, а физиологично състояние. Тя не се лекува, но има различни средства за облекчаване на болката.

    Осигурете си нестероидни противовъзпалителни средства

    Принципно те са първият избор за успокояване на болките за повечето жени. Най-често приемани са:

    ·  ибупрофен

    ·  спазмалгон

    ·  бусколизин

    ·  но-шпа

    Отпускат се без рецепта и се справят добре с болката. Въпросът е, че може да имат  странични ефекти и преди да ги купите, трябва да се посъветвате с лекар, който познава общото ви здравословно състояние.

    Поставете грейка на корема

    Може да е дори бутилка с топла вода, топла кърпа или вземане на топла вана. Целта е да се загрее корема ниско долу, да се релаксират и отпуснат мускулите, което пък намалява крампите и силата им и успокоява болката почти колкото и болкоуспокояващите – без рисковете, които носят те.

    Осигурете си физическа активност

    Упражненията, ходенето, умереното физическо натоварване карат организма да отделя ендорфини, наричани още хормони на щастието. Те притъпяват болката и ви карат да се чувствате по-добре. Същия ефект имат йогата и дори оргазмите. Можете да се упражнявате само в дните на болезнена менструация, но резултатът е по-добър в дългосрочен план, когато тренирате по половин час поне пет дни седмично. 

    Масажирайте корема при крампи

    Правете го нежно за 5 – 10 минути в долната част на корема с подходящ крем или масажни масла – примерно – лавандулово, от риган или от градински чай. Масажът провокира прилив на кръв към корема, затопля мускулите, релаксира ги и ги отпуска. Масажното масло действа облекчаващо, с аромата си влияе благотворно на нервната система и настроението.

    Спете повече

    И без това при болезнена менструация се чувствате изтощени и сънливи. Не се съпротивлявайте, почивайте си, наспивайте се добре. При безсъние се наблюдава засилване на болезнеността.

    Приемайте магнезий, калций, рибено масло, витамини и хранителни добавки с билки

    Магнезият и калцият засягат огромна част от обменните процеси в тялото. В комбинация с витамини В6,  В1, витамин D, те чувствително намаляват симптомите при дисменорея. Но  трябва да консултирате приема им с лекаря си. Попитайте и за добавка с рибено масло. Добри резултати дават продуктите с копър, джинджифил, канела, куркумин, пикногенол и т. н.

    Внимавайте с диетата при болезнена менструация

    По-добрият избор в този случай са растителните храни, приготвени без пържене, с по-малко мазнина, риба и пиле вместо тлъсто месо, боб, бадеми, орехи, тиквени семки, млечни продукти, сусам, тъмнолистни зеленчуци, тиква, чушки, домати, череши, боровинки и т. п.

    Спестете си кофеина или поне намалете кафето в тези дни, избягвайте алкохола. Вместо това приемайте много вода, за да намалите задържането на течности и подпухването. Добре действат билкови чайове от лайка, от джинджифил и копър.

    Ако нищо не помага, потърсете медицинска помощ.

    Обадете ни се, когато се затруднявате с избора на подходяща хранителна добавка!