• До 50% ОТСТЪПКА на термални и мицеларни води
    Поръчай сега
  • 25% ОТСТЪПКА на козметика BETTINA BARTY
    Поръчай сега
  • 1+1 на избрани хранителни добавки ERBOZETA & козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на избрани слънцезащитни продукти
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Съвети против подут корем 07.01.2020

    Съвети против подут корем

    Подутият корем е една от честите причини да изпитваме дискомфорт и неудобство в ежедневието. От подуване се оплакваме и през дългите зимни празници през декември и януари. На какво се дължи то и как да го преодолеем?

    Защо се подува коремът

    Поради заболявания

    Хранителните непоносимости се дължат най-често на недостиг на храносмилателни ензими за съответните храни. Сред най-известните са непоносимостите към лактозата (млечната захар) и фруктозата (плодова захар), към глутена (белтък в житните) и хистамина. Един от типичните симптоми на хранителните непоносимости е точно подуването на стомаха.

    Синдромът на раздразненото черво е хронично заболяване с нарастваща честота.  Няма яснота относно причините за него, но със сигурност той влошава сериозно качеството на живот. Подуването е характерно и за него.

    Подутият корем може да е следствие както на типични за стомашно-чревния тракт заболявания като колит, гастрит, панкреатит, метеоризъм, така и на хормонален дисбаланс, нарушения в  чревна флора и др.

    Поради лоши навици при хранене

    Тук се причисляват както приемът на високопреработени храни с много мазнини, захар и сол (натрий), така и липсата на хранителен режим и нездравословните навици. Яденето по всякo време, преяждането, бързото поглъщане на храната и недостатъчното ѝ сдъвкване, еднообразието, липсата на пресни зеленчуци и плодове в менюто или прекаляването с тях – всичко това влошава храносмилането, води до задържане на вода и подпухване, до усилено отделяне на газове в дебелото черво.

    Как да избегнете подуването на корема

    Когато то ви се случва често, най-вероятно става дума за симптом на заболяване и е добре да потърсите консултация с гастроентеролог.

    При подозрения, че страдате от хранителна непоносимост, изключете съмнителните храни от менюто си за няколко седмици. После започнете да ги въвеждате внимателно една по една, като записвате кога какво похапвате и как се чувствате след това. Така ще проверите, дали наистина организмът ви реагира зле на определени храни.

    Съвети за избягване на инцидентно подуване на корема

    1. Хранете се бавно, сдъвквайте храната добре и не преяждайте. Претоварването по празниците сериозно затруднява стомаха ви.
    2. Подбирайте внимателно храната си. Избягвайте прекалено солени, прекалено мазни и прекалено пикантни ястия. Обърнете внимание как ви действат зелевите и бобовите и ако е нужно, включвайте ги по-рядко в менюто. По-добре се откажете от бързата храна и високопреработените продукти.
    3. Старайте се да не поглъщате голямо количество въздух, който раздува корема. Правите го, като пиете газирани напитки, дъвчете дъвка, разговаряте при хранене или поглъщате храната прекалено лакомо.
    4. Не прекалявайте с въглехидратите – неразтворимите фибри стигат цели до дебелото черво, натрупват се, започват да гният и да ферментират под влиянието на бактериите в него. Това води до усилено отделяне на газове.
    5. Контролирайте запека, той е сред основните причини за подуването на корема и усещането за тежест.
    6. Хранете се по едно и също време с малки порции. Разделете дневното количество храна на 4 до 6 приема.
    7. Минимизирайте стреса. Нервното напрежение също може да рефлектира в подуване на корема.
    8. Приемайте всекидневно кисело мляко или пробиотични добавки. Консултирайте се с гастроентеролог и си правете билкови чайове – от мента, от джинджифил, копър и т. н.
    9. Дръжте в домашната аптечка за спешни случаи Еспумизан, Ензи мил, Дегазин.

    При множеството празници през зимата е трудно да се ограничава човек. Но прекаляването с тежки храни и алкохол може не просто да причини подуване на стомаха, а и да ви вкара в спешното. Затова се веселете, но мислете и за здравето си!