Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти за гърло
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на козметика за бебета и деца MUSTELA
    Поръчай сега
  • До 25% ОТСТЪПКА на козметика EUCERIN
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на продукти LecoVITA
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Възможно е да намалите нивата на кортизола без лекарства 16.09.2021

    Възможно е да намалите нивата на кортизола без лекарства

    Кортизолът е популярен като хормон на стреса. Той се произвежда от надбъбречните жлези и предназначението му е да подготвя организма за екстремни действия при заплаха. Освен това участва в регулирането на циркадните ритми и съня, намесва се в контрола върху сърдечно-съдовата функция, нивата на кръвната захар и кръвното налягане и др.

    Безусловно полезният през хилядолетията хормон може да бъде и опасен. Продължителните стресови ситуации държат нивата му постоянно високи. Те пренасочват огромната част от енергията на организма към справяне със стреса, вместо за регулиране и поддържане на основните жизнени процеси. Отслабват имунитета, водят до изтощение, високо кръвно налягане, диабет, нарастване на теглото. Имат разрушително действие върху мозъка и неговите функции, в основата са на някои психични разстройства, предизвикват безсъние, сърдечни проблеми, възпаления и т. н.

    Възможността да регулирате нивата на кортизола в кръвта е напълно реална и изисква единствено корекции в начина на живот.

    Започнете от диетата

    В нея трябва да преобладава растителната храна. Намаленият прием на захари и мазнини и засиленият приток на минерали, витамини и биоактивни вещества (полифеноли) ще отслабят стресовото натоварване върху организма, ще намалят риска от хипертония и диабет и други рискови състояния. Увеличената консумация на фибри ще подкрепи добрите чревни бактерии, а те ще повлияят върху регулацията на хормоните и намаляване нивата на кортизола.

    Важни витамини и минерали

    Някои витамини, минерали и биоактивни съставки на различнилековити растения (адаптогени) са особено ценни за контрола на нивата на кортизола в кръвта. Когато по редица причини те са недостатъчни в храната ви, решението са добрите хранителни добавки:

    ·  магнезий;

  •   витамин В9 – фолиева киселина;
  •   витамин В12 – кобаламин;
  •   витамин С;
  •   витамин D;
  •   билки – лайка, маточина, родиола, ашваганда и др.
  • Научете се да разпознавате вашите стресови стимули

    Наблюдавайте се, дори записвайте стресовите ситуации и реакцията на тялото ви на тях. Когато разберете кое ви причинява стрес – и то за продължително време, вероятно ще успеете да го избягвате. Примерно – ще откажете да работите допълнително, няма да коментирате по форуми и т. н.

    Разпознавайте и стопирайте стресовото мислене

    Става дума за мисленето за тъжни, травматични, тревожни неща. То подтиква освобождаването на кортизол и намалява секретирането на окситоцин. Научете се да отклонявате тези мисли – особено за минали събития, които няма как да промените. Медитирайте!

    Спете достатъчно

    Безсънието повишава нивата на кортизола, а високият кортизол задълбочава безсънието. Налага се да не злоупотребявате с времето за сън и да се погрижите да спите средно по 7-8 часа на нощ.

    Повишете физическата си активност

    Бавните разходки в случая няма да помогнат. Необходимо е натоварването да е такова, че да можете да говорите, но да ви е трудно да запеете. При това са ви необходими от 30 до 50 минути на ден.

    Правете дихателни упражнения

    Дишайте дълбоко за около 5 минути до 5 пъти на ден. Дълбокото дишане се отразява добре на тревожността, успокоява стреса и съответно съдейства за намаляване на високите нива на хормона на стреса.

    Намалете кофеина

    След първоначалната стимулация и възбуда, кофеинът се разгражда и организмът се чувства по-изтощен от преди приема му. Високите нива на кофеин пък предизвикват повишаване на нивата на кортизола. Затова намалете приема на кафе и кофеин съдържащи напитки.

    Запълвайте свободното си време с приятни преживявания

    Когато любимото хоби ви погълне напълно, забравяте стресиращите моменти и се успокоявате, което естествено намалява и секретирането на кортизол. Подобни резултати се постигат при общуване с приятели, при слушане на музика, четене, разходки, игра с домашния любимец, гледане на комедийни филми.

    Ясно е, че промените в начина на живот не са нито лесни, нито прости. Но все пак са възможни – особено когато се извършват бавно, стъпка по стъпка и се постигат чрез формиране на трайни навици. Но освен че те ще ви помогнат да намалите нивата на кортизола в кръвта си, ще ви осигурят по-добро здраве и по-висока устойчивост на болести като цяло.