• До - 40 % на физиологични разтвори за нос и инхалации
    Поръчай сега
  • -20% на козметика SEBAMED
    Поръчай сега
  • -25% на козметика NUXE
    Поръчай сега
  • До - 25 % нa козметични комплекти
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Витамин А – каква е ролята му и как да си го набавяме 28.11.2019

    Витамин А – каква е ролята му и как да си го набавяме

    Витамин А в ежедневието най-често се свързва с добрата грижа за кожата, ноктите и косата. Но така наречената „кокоша слепота“ – влошаване на зрението при недостатъчна осветеност, също е зависима от неговия недостиг. Той е необходим за оптималното състояние и работата на още много органи и системи.

    Какво представлява витамин А

    Той е мастно разтворим, което обуславя необходимостта от мазнини в диетата, за да бъде усвоен. Всъщност по-коректно е да се каже, че зад името „витамин А“ стоят цяла група вещества – ретиноиди и каротеноиди. Първите са с животински произход – при животните мастноразтворимият витамин се натрупва и съхранява в черния дроб. Вторите се откриват в растенията с оранжево-червен и тъмнозелен цвят. Най-популярни са ретинолът, ретиналът и ретиновата киселина, бета-каротинът, лутеинът, ликопенът, зеаксантинът и т. н.

    Каротеноидите често се наричат и провитамин А, което означава, че ако организмът ви има нужда от витамин А, той ще превърне оранжевите пигменти в ретинол. С бета-каротина това се случва още в тънкото черво.

    Какви са функциите на витамин А в организма

    Безусловната важност на витамин А за здравето е установена най-напред при изследване на ретината. Затова е наречен „ретинол“. Оптималната му концентрация е важна за качественото нощно виждане. Каротеноидите като лутеин и зеаксантин са нужни за профилактика и забавяне на дегенерацията на макулата, свързана с възрастта.

    Освен за очите, той е необходим за нормалното състояние и добрата работа на всички вътрешни органи – сърце, бъбреци, дробове, както и за здрава и жизнена кожа. Някои изследвания сочат, че по-ниската концентрация на витамин А в кръвта носи риск от по-чести счупвания на костите.

    При недоимък на мастноразтворимия витамин отслабва имунитетът и лигавиците стават лесно податливи на инфекции и възпаления, оздравяването при боледуване е по-трудно и по-бавно.

    Недостигът на витамин А влошава жизнеността и качеството на сперматозоидите и яйцеклетките. Може да попречи на захващането на оплодената яйцеклетка в матката. Възможни са отклонения във вътреутробното развитие на бебето, засягащи костите, сърцето и другите вътрешни органи, нервната система.

    Каротеноидите са мощни антиоксиданти и упражняват защитни функции за всички клетки и тъкани. Някои експерименти показват, че бета-каротинът намалява вероятността за определени видове рак.

    Кои са храните, богати на витамин А

    Ретиноидите си набавяме от животинските продукти. Особено богат е черният дроб на едрите риби, пуешкият, говеждият и свинският, агнешкият, пилешкият. От млечните най-много витамин А съдържа маслото. Добър доставчик са яйцата и по-мазните млечни продукти.

    Морковите са незаменим източник на провитамин А. Такива са също сладкият картоф, зелевите, тиквите, спанакът и всички зеленолистни, оранжево и червено оцветените плодове и зеленчуци – кайсии, пъпеш, папая, диня, домати, червен пипер и т. н.

    В хранителните добавки витамин А най-често е под формата на ретинил ацетат или ретинил палмитат. Много популярни са и продуктите с β-каротин, лутеин и т. н.

    Препоръчителните дневни дози за деца са от 300 до 600 mcg според възрастта, за дамите – около 700 mcg, за господата – около 900 mcg.

    Понеже мастноразтворимият витамин А се натрупва в тялото, е възможно да се стигне до пренасищане. Нарича се хипервитаминоза и не води до нищо добро. Затова преди да започнете прием на хранителни добавки, се посъветвайте с лекаря или фармацевта си.