• До 40% ОТСТЪПКА продукти при хрема и запушен нос
    Поръчай сега
  • 30% ОТСТЪПКА на серия ADENOSIL на козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика BIODERMA
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на продукти SWISS ENERGY
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Връзката между съня и теглото 19.11.2020

    Връзката между съня и теглото

    Опитвали ли сте се да отслабнете поне веднъж? За жалост през различни периоди на живота ни това се случва на повечето от нас. Резултатите, също за жалост, обикновено не са насърчителни. И понеже често се говори, че безсънието има пряка връзка с трупането на тегло, все повече хора се вълнуват от въпроса – дали пък няма връзка между съня и отслабването? Спите си и отслабвате – без мъка, недояждане и тренировки. 

    Каква е връзката между съня и теглото 

    През последните десетилетия медицинската статистика отбелязва бързо разпространение на затлъстяването и също толкова бързо намаляване на часовете за спане, които се падат на съвременния човек. Това нямаше как да не предизвика интереса на учените и пряката връзка между двете явления беше доказана. При това тя съвсем не е еднопосочна и има различни проявления. Недостатъчният сън увеличава вероятността за повишаване на теглото – с около 89% при децата и с около 55% при възрастните, а свръхтеглото пречи на качеството на нощната почивка. 

    Разбира се, никой не казва, че единствено недоспиването води до наднормени килограми. Има още доста причини и сред основните са преяждането, повишената консумация на мазнини и захари, обездвижването и др. 

    Как конкретно се проявява връзката между съня и теглото 

    Играта на хормоните 

    Когато спите по-малко от 7 часа, се отделя с поне 15% повече грелин – хормонът на глада и с почти толкова по-малко лептин – хормонът на ситостта. Гладът се изостря и сте в състояние да погълнете доста повече храна от обичайното. 

    При недоспиване по-висок е и стресовият хормон – кортизолът. Той също има способността да повишава апетита. Непълноценното и недостатъчно спане води до занижена инсулинова чувствителност. Отговорът на тялото е чрез производството на повече инсулин. А той не позволява мазнините да бъдат изгаряни. 

    Променя се ефективността на мозъка 

    При недостиг на сън мозъкът се чувства като след препиване – решенията се вземат по-трудно, самоконтролът е нарушен. Изкушенията на сладката и мазната калорична храна се оказват непреодолими. Центърът за удоволствието (наградите) е активиран и настоява за спешно удовлетворяване с нещо сладко и мазно. 

    Повишава се приемът на калории 

    Недоспиването води до спад на енергията и се компенсира с приема на повече калории. При това хората не просто ядат много като обем, те избират много по-калорични храни в сравнение с тези, които са се наспали добре. Лесно можете да прехвърлите с повече от 50%  нормалния си дневен калориен прием. 

    Забавя се скоростта на метаболизма 

    Някои изследвания показват, че при нарушен нощен сън се забавя метаболизмът – както в покой, така и след хранене – съответно с около 5% и с около 20%. Това означава, че организмът заделя енергиен резерв – вероятно, за да компенсира недостатъчната почивка, а това трупа тегло. 

    Забавя се топенето на мазнините 

    При равни други условия на хранене и физическа активност, хората, които спят под 6 часа, губят по-малко мазнини и повече мускулна тъкан от хората, които спят повече от 7 часа. Освен всичко друго, това допълнително забавя метаболизма – мускулната маса разходва повече енергия в покой от мастната тъкан. 

    Влошава се физическата активност 

    Недоспиването води до лесна умора, вялост, нежелание и невъзможност за спортуване и каквато и да е физическа активност. Занемаряването на тренировките се отразява на теглото. 

    Води ли редовният сън до отслабване 

    Въпросът е може ли, ако спим редовно между 7 и 8 часа, да отслабнем – разбира се, като внимаваме с храненето и поддържаме оптимална физическа активност. 

    Отговорът е – недоспиването стимулира покачването на теглото. Достатъчно сън обаче няма чудодейно да ви помогне да отслабнете – особено ако така или иначе за вас е обичайно да спите добре. 

    Ефект се проявява при хората, които до този момент не са спали достатъчно и имат доста наднормени килограми. Той се случва във времето на прехода – докато наваксат сънния дълг и започнат да спят регулярно по 7-8 часа на нощ. В този период на елиминиране на негативните процеси, предизвикани от недоспиването, се наблюдава понижаване или поне спиране на покачването на теглото. 

    Създайте си здравословни навици за сън. При нужда потърсете подходящи добавки за лесно заспиване и качествен нощен сън. По-добре е да спрете нарастването на теглото навреме, вместо после да водите неистова борба за отслабване.