• До - 40 % на физиологични разтвори за нос и инхалации
    Поръчай сега
  • -20% на козметика SEBAMED
    Поръчай сега
  • -25% на козметика NUXE
    Поръчай сега
  • До - 25 % нa козметични комплекти
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Връзката между стреса, проблемите със съня и сърдечно-съдовите заболявания 02.12.2019

    Връзката между стреса, проблемите със съня и сърдечно-съдовите заболявания

    Стрес, сън и сърдечно-съдови заболявания са теми, които вълнуват всеки и сами за себе си са добре изяснени. Проблемът е, че дали си даваме сметка или не, тези три явления са неразривно свързани помежду си. При това връзката им силно влошава качеството на живот, здравето и увеличава риска от инфаркти и инсулти във всяка възраст.

    Връзката между сън и стрес

    Стрес

    За стреса се знае много, популярни са причините, които го предизвикват и реакциите, които той предизвиква в тялото. Известно е, че краткотрайният стимулира организма, като провокира адаптацията му към новите условия. Но той рядко е краткотраен. Реалностите на съвременния начин на живот правят психофизическия стрес постоянен наш спътник, заедно с всички критични последици от това за имунитета, за кръвното налягане и сърдечно-съдовата система, за инсулиновата чувствителност, за костите, надбъбречните жлези и т. н.  

    Сън

    Сънят е състоянието, в което организмът се възстановява, обновява и зарежда за следващия ден. За различните системи и процеси това се случва в определен времеви период през нощта, през различните фази на съня. Когато той е недостатъчен (средно са необходими около 7-8 часа) или непълноценен, естествените физиологични процеси са възпрепятствани и не се случват – или поне не с нужното качество. Това само по себе си е стрес за организма.

    Но връзката между стреса и съня е много по-дълбока. Нощният сън е времето, в което трябва да си починем от натрупаната умора и стресиращи преживелици – физически и психически. Недоспиването и безсънието от една страна правят това невъзможно, от друга – добавят още стрес от неслучилото се общо възстановяване на организма. Започваме новия ден по-уморени и в по-лоша кондиция от предишния. А нощите протичат под знака на напрежението, преумората и лошия сън. И критичното положение се задълбочава с всеки изминал ден.

    Комбинацията между постоянен стрес и недоспиване е високо рискова

    Тази година беше публикувано изследване за връзката между стреса и лошия сън и влиянието им върху здравето на сърдечно-съдовата система на Германския изследователски център за здравеопазване на околната среда и Медицинския факултет на Техническия университет в Мюнхен. Изследваните 1959 човека от 25 до 65 годишна възраст били хипертоници без сърдечносъдови заболявания или диабет. Изследването продължило малко под 18 години, което прави общо 34 900 човеко-години.

    При тези от тях с пълноценен сън и нисък стрес или липса на стрес, рискът от смърт поради сърдечно заболяване бил 3,05 на 1000 човеко-години.

    При преживяващите стресова ситуация рискът нараства до 4,99 на 1000 човеко-години,

    а при участниците само с недоспиване е 5,95 на хиляда човеко-години.

    При изследваните с комбинация между постоянен стрес на работното място и влошен сън рискът за смъртен изход поради сърдечносъдова болест скача на 7,13 на хиляда човеко-години.

    Това означава, че съчетанието между стрес и безсъние повишава вероятността от смърт поради сърдечни заболявания повече от два пъти – да, вярно, при хипертоници. Но според медицинската статистика всеки трети възрастен в света е с високо кръвно. Което пък ще рече, че всеки от нас е засегнат – било лично, било чрез близък.

    Възможно ли е да се справите със стреса и недоспиването

    Овладяването на стреса чрез медикаменти невинаги помага. Необходимо е да се научите сами да преодолявате критичните ситуации.

    А що се отнася до съня – рецептата е кратка и проста – не се хранете преди лягане, затворете всички цифрови устройства поне час преди сън, не допускайте светлината от синия спектър в спалнята. Лягайте по едно и също време и дайте възможност на организма сам да прецени колко сън му е необходим. За няколко дни ще започнете да се събуждате в един и същи час, ще се наспивате и ще подобрите сериозно шансовете си за дълъг живот в здраве и благополучие.