Сайтът използва бисквитки.

  • До 40% ОТСТЪПКА на продукти при стомашен дискомфорт и киселини
    Поръчай сега
  • До 60% ОТСТЪПКА на козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • До 40% ОТСТЪПКА на хранителни добавки ERBOZETA
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на козметика за коса и тяло BETTINA BARTY
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    За или против закуската 22.10.2021

    За или против закуската

    Поколения наред израснаха с напомнянето, че закуската е най-важното хранене за деня. Днес така нареченото периодично гладуване, което в повечето случаи напълно изключва закуската, набира все повече привърженици, а учени изтъкват колко и какви ползи носи то. Става все по-трудно да се ориентира човек, дали е добре за здравето му да закусва, или да пропусне сутрешното хапване: 

    Какви са предимствата на сутрешната закуска за здравето

    • Осигурява по-стабилни нива на глюкозата в кръвта.
    • Намалява риска от хронични заболявания като сърдечно-съдовите.
    • Подкрепя познавателните функции, особено паметта.
    • Тези, които я пропускат, са по-склонни към наднормено тегло, диабет, висок холестерол.

    Проблемът е, че изследванията дават противоречиви резултати, често изводите се основават на самонаблюдения, споделени от участниците. Храните, консумирани на закуска, са много различни. Резултатите подсказват, че има връзка между сутрешното хранене и да речем – по-доброто здраве на закусващите, но не е ясно, дали тази връзка е причинно-следствена. Все повече се опровергава и твърдението, че закуската пряко ускорява и оптимизира метаболизма.

    Какви са предимствата на периодичното гладуване

    Периодичното гладуване ще рече, че храна се приема само през определен период от денонощието или седмицата. Най-популярното 16:8 означава, че 16 часа не се храните, а в продължение на 8 ви е позволено да приемате храна. Дори ако вечеряте още в 18 часа, пак ще се окаже, че прозорецът ви за хранене ще се отвори на другия ден в 10 часа – т. е. –пропускате ранното сутрешно хранене.

    Периодичното гладуване се свързва с ползи като:

    • По-добра инсулинова чувствителност и по-стабилни нива на кръвната захар.
    • Намалена опасност от хронични заболявания – рак, сърдечно-съдови.
    • Намаляване на теглото, защото намаленият калориен прием от пропускане на цяло хранене обикновено не се компенсира напълно от следващите хранения.
    • Метаболитен ефект – при по-дългата липса на свежа енергия организмът преминава към по-интензивно използване на мастните запаси.

    Все по-често се чуват гласове, че след като при периодичното гладуване трябва да се пропуска хранене, то по-добре това хранене да е вечерята, вместо закуската. Прави се връзка с циркадния ритъм и с това, че организмът се справя по-добре с по-ранните хранения, отколкото с късните.

    За или против закуската

    Както се вижда, своите достойнства има и редовното закусване сутрин до два часа след ставане, и въздържането от ранното хранене за деня. Какво да изберете за себе си? Зависи от възрастта ви, предпочитанията ви, здравето ви. За децата и тийнейджърите, които още растат и се развиват интензивно, е задължително да закусват. За възрастните и хората с хронични заболявания, които пият лекарства сутрин, също ще е необходимо да похапнат – преди или след приема им.

    За всички останали – събуждате ли се гладни като вълк, с очевидно ниска кръвна захар и необходимост от енергия – по-добре закусвайте. Ако сутрин дори не ви се мисли за храна и кафето ви е достатъчно, нека да е така. Важното е през останалата част на деня да приемете необходимите ви хранителни вещества.

    Кои храни са подходящи за закуска

    Ако въобще закусвате, постарайте се сутрешното хранене да ви осигури наистина добър старт на деня. Необходими са ви бързи и бавни вглехидрати, протеини, малко мазнини, фибри. Подобна комбинация ще ви даде бърза енергия за компенсация на нощното гладуване, бавно освобождаване на енергия за по-продължително време, няколкочасова ситост, добро храносмилане.

    Постно месо, риба, яйца, мляко и млечни, масло, зехтин, пълнозърнести, ядки, плод или зеленчук, маслини, мед, чай, кафе са сред най-често препоръчваните за сутрешната закуска. Сладкишите и тестените изделия от рафинирано брашно ви носят много празни калории и минимум хранителни вещества.