• До - 50 % на продукти при хрема и запушен нос
    Поръчай сега
  • -20% на козметика BIODERMA
    Поръчай сега
  • -25% на козметика BETTINA BARTY
    Поръчай сега
  • -25% нa козметика за суха и атопична кожа DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Защо газираните напитки са вредни за здравето 24.10.2019

    Защо газираните напитки са вредни за здравето

    Сядате в заведение и с кафето или храната поръчвате любимото си газирано. Вкъщи винаги държите бутилка безалкохолно – за вас, за децата, за гости – разбира се, газирано. В натовареното ежедневие също често посягате към добре охладената газирана напитка.

    Газираните напитки са навсякъде. Смятат се за безобидни, освежаващи са и вкусни. Пием ги, когато сме жадни, когато ни се иска минутка отдих, когато ни е скучно, по навик. Но дали наистина са безвредни?

    Всяка чаша газирано носи висока доза празни калории

    Силно подсладените газирани напитки съдържат единствено вода, захари, въглероден двуокис и ред химикали, които им осигуряват характерния вкус, аромат и цвят и дългия срок на годност. Те не ви носят никакви хранителни вещества, освен бързи въглехидрати – захар. При това, като изместват от менюто ви млякото, плодовите сокове, чая, газираните напитки допълнително обедняват диетата ви от към важни хранителни вещества – протеини, калций, магнезий, витамини.

    Когато вместо с вода, се опитвате да утолите жаждата си с  газирани напитки, вие рискувате да се обезводните – веднъж поради високата концентрация в тях на захар, натрий и кофеин, които съдействат за дехидратация на организма, и втори път, защото силно намалявате приема на вода.

    100 мл кока кола крият 42 калории. Малката бутилка от 250 мл – 105 калории. Смятайте сами колко допълнителни калории към приетите от храната трупате според това какво количество консумирате на ден. Като пиете light, променяте нещата с малко – към по-лошо. 100 мл light ви носят 49 калории. Така любимата ви напитка се превръща в скрит поддръжник на наднормено тегло.

    Проблемът не е само в калориите

    Високата доза захар във всяка чаша пришпорва панкреаса да произвежда повече инсулин. Това има двустранно действие – прави инсулиновите рецептори все по-слабо чувствителни към хормона и рано или късно изтощава панкреаса. Инсулинът в повече пречи на изгарянето на мазнини. В елиминирането на излишната захар се включват черният дроб и бъбреците, което ги натоварва допълнително.

    Газираните напитки съдържат доста фосфорна и/или лимонена киселина. Това влияе зле  на организма. Костите стават лесно чупливи (остеопороза), страдат също зъбите и се затрудняват обменните процеси. Влошава се храносмилането и усвояването на хранителните вещества.

    В продуктите без захар обикновено се влага аспартам или друг синтетичен заместител на захарта. А те в никакъв случай не са по-безобидни от нея. Предполага се, че аспартамът е потенциален причинител на емоционални разстройства, гърчове, множествена склероза, диабет, дори тумори в мозъка и т. н.

    Има изследвания, които показват, че въглеродният диоксид, използван за газиране на напитките, активира освобождаването на грелин – хормонът на глада. А когато се чувствате гладни, естественият отговор е да хапвате повече, отколкото ви е нужно. Това естествено води до напълняване и затруднява контролирането на теглото. Газът също допринася за повишена киселинност на стомашната среда, намаляване на нивата на калция в организма и др.

    Като цяло злоупотребата с газирани напитки се сочи като един от факторите за метаболитния синдром – състояние, характеризиращо се с инсулинова резистентност, висцеларно затлъстяване (натрупване на мазнини около вътрешните органи), високо кръвно налягане, повишен лош холестерол и намален добър, повишен риск за сърдечносъдовата система и т. н.

    Като добавите към очертаната картина приноса на оцветителите за хиперактивността на подрастващите и увеличаването на алергиите, действието на консервантите и привикването към някои вещества в тях като кофеина, става разбираемо предупреждението на специалистите да се ограничи консумирането на газирани напитки.

    Не, не ви агитираме да спрете  да пиете газирано. Но все пак ще е по-добре, ако вместо бутилка газирано в джоба или чантата си носите шише с вода.