• До 40% ОТСТЪПКА на продукти при оток и разширени вени
    Поръчай сега
  • 30% ОТСТЪПКА на серия ADENOSIL на козметика DIFA COOPER
    Поръчай сега
  • 20% ОТСТЪПКА на серия ABCDerm на козметика BIODERMA
    Поръчай сега
  • До 30% ОТСТЪПКА на води за уста
    Поръчай сега
  • Специални предложения

    Абонирай ме

    Защо Витания?

    Защо тялото ни задържа вода 27.08.2020

    Защо тялото ни задържа вода

    Непрекъснато се говори, колко важна е водата за здравето ни и как е необходимо да пием около 2 литра дневно, за да се чувства тялото ни добре. В същото време се оказва, че когато тъканите в организма задържат течности, това съвсем не е за добро. И още нещо, което изглежда почти нелогично – колкото повече пиете, толкова по-малко се задържа в тялото ви. 

    Какво представлява задържането на вода в тялото

    Въпреки, че водата е средно около 60-70% от теглото на възрастните, непрекъснато я губим като дишаме и се изпотяваме, с урината и при дефекация. За да протичат биохимичните реакции на обмяната нормално, е необходимо да възстановяваме изгубената течност като увеличим приема ѝ.

    Понякога в тъканите на организма, в междуклетъчното пространство, се натрупва и задържа течност, която води до отоци и рязко увеличаване на теглото. Случва се поради нарушаване на  някой от механизмите за регулиране на нивата ѝ. То може да е следствие от сериозно заболяване, от резки хормонални промени преди цикъл, при бременност и при предменопауза. Следствие е също от по-високата концентрация на натрий, както и като защитен механизъм при дехидратация. 

    По какво да разпознаете, че задържате вода

    Теглото се увеличава рязко – понякога до около 4-5 килограма за няколко дни.

    Появяват се отоци, чувствате се подути.

    Подуват се краката – прасците, глезените, стъпалата.

    Подпухват бедрата, коремът и лицето.

    Остава вдлъбнатина, когато натиснете с пръст отеклото място.

    Кожата променя цвета си, понякога става лъскава и подпухнала.

    Подутите места може да са болезнени.

    Причини за задържане на течности в тъканите

    Продължителното бездействие и заседяване на едно място затруднява циркулацията на кръвта и причинява отоци в крайниците. Подобен е резултатът при продължителен полет със самолет, когато към обездвижването се добавят и промените в атмосферното налягане.

    Консумация на твърде много сол и предозиране на натрия е една от най-честите причини за отоци.

    Прекаляването с бързи въглехидрати – те се пазят за енергиен резерв в мускулите и черния дроб като гликоген – също е сред обичайните заподозрени. Грам гликоген може да задържи 3-4 грама вода.

    Хормоналните колебания, свързани с месечния цикъл, бременността и предменопаузата, с работата на щитовидната жлеза и други ендокринни смущения също водят до отоци и подпухналост.

    Сърдечни заболявания и високо кръвно налягане.

    Препарати за химиотерапия.

    Лекарства – срещу хипертония, срещу депресия, противозачатъчни, обезболяващи без рецепта и т. н.

    Тромбоза на дълбоките вени.

    Проблеми в лимфната система и др.

    Ако задържането на течности не отмине бързо, задължително е да отидете на лекар, то може да е симптом на сериозно заболяване.

    Как да ограничите задържането на вода

    Прекаляването с готварска сол натрупва твърде много натрий, заради който тялото задържа течности. Затова първата стъпка към преодоляване на отоците е ограничаването ѝ. В сметките си трябва да имате предвид и всяка пакетирана храна, която хапвате – тя съдържа обикновено твърде много сол.

    Калият и магнезият балансират натрия в организма. По-добре е те да идват от храната, вместо от хранителни добавки – банани, сладки картофи, домати, зеленолистни зеленчуци и др.

    Яжте повече белтъчини и по-малко въглехидрати – особено рафинирана захар и брашно.

    Осигурете си повече витамин В6 – независимо дали от храната или като хранителна добавка.

    Компресионните чорапи са леснодостъпни, поддържат краката и предотвратяват задържането на течност в тях.

    Физическата активност води до обилно потене и изхвърляне на излишната течност, заздравява мускулите на крайниците и те стимулират оптималното движение на кръвта и лимфата. Когато се упражнявате редовно, вероятността за натрупване на излишна вода е значително по-малка.

    Вдигнатите над височината на сърцето крака също помагат за разнасяне на отока. Правете го няколко пъти дневно поне за десетина минути.

    Пийте повече течности. Когато тялото ви е дехидратирано, се задейства осигурителен механизъм за запазване на необходимата за обмяната вода. Редовният ѝ прием успокоява организма и той се освобождава от ненужното.

    Контролирайте стреса, при който се секретира много кортизол, а кортизолът пък повишава ADH – антидиуретичен хормон, който задържа течността в тялото. Носете свободни дрехи.
    Може да опитате с натурални диуретици –  чай, кафе, боровинков сок или пък с подходящи хранителни добавки като „Хидролес слим“. Ако проблемът не изчезне за няколко дни, говорете с лекаря си.